Ubat dan kehamilan

Ubat mungkin diperlukan juga semasa kehamilan dan penyusuan. Penting untuk merawat penyakit ibu, kerana kesejahteraannya juga memberi manfaat kepada janin atau bayinya.

Hampir semua ubat yang digunakan oleh wanita hamil melalui plasenta dan berakhir pada janin. Hanya beberapa ubat yang diketahui berbahaya untuk perkembangan janin. Rawatan dengan ubat-ubatan semasa kehamilan bertujuan untuk mengelakkan ubat-ubatan yang diketahui berbahaya bagi janin dan ubat-ubatan yang risikonya terhadap perkembangan janin belum cukup diketahui.

Sentiasa pastikan sama ada ubat selamat digunakan semasa mengandung. Ini juga berlaku untuk ubat-ubatan dan ubat-ubatan bebas yang digunakan untuk waktu yang singkat, seperti ubat-ubatan yang diambil untuk mengurangkan demam atau sakit.

Dalam penyakit jangka panjang, ubat sepanjang tempoh kehamilan adalah prasyarat untuk kehamilan yang berjaya. Sentiasa mengesahkan keselamatan ubat dari doktor anda sebelum anda hamil.

Banyak ubat masuk ke dalam susu ibu. Seorang bayi belum sepenuhnya mengembangkan kemampuan untuk memetabolisme bahan farmasi. Bayi mungkin terdedah kepada tahap bahaya bahan farmasi melalui susu ibu. Itulah sebabnya anda mesti selalu mengesahkan keselamatan ubat semasa menyusu.

Risiko yang ditimbulkan oleh apa yang disebut suplemen herba semasa kehamilan dan penyusuan tidak diketahui dengan baik. Itulah sebabnya adalah bijak untuk mengelakkannya.


Follow & Subscribe Newsletter


Berkaitan