PlayStation 5: Sony memberikan keutamaan pada konsol dan permainan PS5

Sony telah memberikan gambaran pertama kepada para pemain mengenai reka bentuk konsol seterusnya dan juga beberapa tajuk yang akan dimainkannya.

PlayStation 5 mempunyai teras hitam yang dikelilingi oleh tepi putih melengkung, dan cahaya biru.

Dua sekuel pelepasan PS4 terlaris adalah antara pengumuman permainan yang menonjol – Spider-Man: Miles Morales, dan Horizon: Forbidden West.

Mesin Sony akan dilancarkan bersama saingan Microsoft, Xbox Series X sebelum akhir tahun ini.

“Walaupun masih ada banyak pertanyaan yang belum dijawab mengenai PS5, yaitu harga dan tarikh peluncuran, saya rasa Sony melakukan apa yang mereka perlukan dengan acara pendedahan ini,” komentar Laura Kate Dale, seorang pengkritik permainan lepas.

“Ia memamerkan satu jam permainan, mencampurkan sekuel judul popular, dan francais baru dari studio pesta pertama terbesarnya, selama satu jam penuh.

“Orang di Twitter sangat berpuas hati sama ada mereka suka atau benci pada penampilan kotak itu, tetapi secara keseluruhan Sony menghabiskan satu jam untuk membuat orang teruja.”

Begitu banyak orang mengatakan bahawa konsol itu kelihatan seperti “wi-fi router”, bahawa istilah itu menjadi tren di Twitter sejurus selepas acara itu.

Lebih daripada dua lusin permainan baru dipamerkan secara keseluruhan.

Sorotan lain termasuk melihat pertama permainan lumba Sony Grand Turismo 7 dan melihat ringkas permainan seram zombie Capcom, Resident Evil 8.

Tayangan pra-rakaman

PlayStation 5 akan mula dijual akhir tahun ini, tujuh tahun selepas PS4.

Selain dapat memberikan visual yang lebih baik, mesin baru ini juga memiliki cakera keras yang disesuaikan yang memungkinkan untuk mengurangkan waktu pemuatan secara radikal.

Sony sedang membina perpustakaan tajuk pelancaran yang hanya akan tersedia pada mesin generasi akan datang. Ini berbeza dengan pendekatan Microsoft, yang pada awalnya melepaskan permainan pihak pertama yang baru pada kedua-dua konsol semasa dan generasi berikutnya.

Sony memilih untuk menayangkan video yang telah dirakam dan bukannya menjadi tuan rumah acara langsung kerana wabak coronavirus.

Video itu disiarkan pada resolusi 1080p, jauh lebih rendah daripada kemampuan PS5.

PS4 menjual Xbox One secara global melebihi margin 2: 1, walaupun jurangnya lebih dekat di AS.

Menjelang acara malam Khamis, satu orang dalam industri mengatakan terdapat dua perkara yang sangat dia gemari.

“Yang pertama adalah pengawal baru – pencetus adaptif menawarkan maklum balas yang lebih mendalam dan lebih bermakna untuk permainan,” jelas Robert Karp, pengarah pembangunan di pemaju UK Codemasters.

“Yang lain adalah pemuatan super cepat. Pada PS5, menunggu untuk beraksi adalah perkara masa lalu.”

Pahlawan yang kembali

Permainan Spider-Man yang baru bertindak sebagai tindak lanjut kepada permainan petualangan aksi 2018 berdasarkan superhero Marvel.

Tetapi kali ini protagonisnya adalah remaja Afro-Latino, Miles Morales dan bukannya Peter Parker. Treler ringkas menunjukkan dia bertengkar dan meluncur di New York, menunjukkan kesan zarah salji dan elektrik yang tidak mungkin dilakukan secara terperinci di PS4.

Beberapa yang lain mengungkapkan watak akrab yang diperkenalkan semula.

Aloy kembali mengikuti tindak lanjut Horizon: Zero Dawn.

Di Forbidden West, wanita itu diperlihatkan berenang di bawah air sebagai buaya robot yang dilewati di atas kepala, dan bertarung melawan dinosaur robot.

Assassin Agent 47 kembali dalam Hitman III, siri stealth IO Interactive. Ia tidak akan mula dijual sehingga Januari 2021, bagaimanapun, akan ketinggalan dilancarkan bersama PS5.

Ratchet and Clank: Rift Apart menandakan kembalinya ke francais aksi orang ketiga seperti kartun Insomniac Games.

Oddworld: Soulstorm adalah kejutan, membawa kembali bekas budak yang menjadi pahlawan Abe, dalam siri yang bermula dari PlayStation yang asal.

Dan Sackboy juga kembali untuk lebih banyak platform dalam A Big Adventure, sebagai tindak lanjut dari Little Big Planet Games sebelumnya.

Terdapat juga pandangan pertama mengenai beberapa harta intelektual baru, termasuk:

  • Project Athia, yang menampilkan protagonis wanita di planet asing yang harus bertahan di dunia yang dihuni oleh makhluk aneh
  • Deathloop, yang berpusat pada dua pembunuh bersaing yang bertempur dalam “loop masa”, yang sedang dikembangkan oleh Arkane Lyon, pembuat siri Dishonored
  • Pragmata, petualangan sci-fi yang trelernya memperlihatkan seorang gadis robot dan seorang lelaki dengan sut terbang yang sedang menangani kapal angkasa yang telah membalikkan graviti, yang akhirnya mengangkut mereka dari planet Bumi ke Bulan. Ia belum dijelaskan sehingga 2022
  • Returnal, permainan seram ruang yang murung di mana seorang angkasawan wanita terhempas di dunia yang mengandungi makhluk seperti malaikat dan bayangan terapung

“Apa yang saya anggap sangat hebat ialah mendorong IP baru,” kata penyampai permainan Shay Thompson kepada BBC.

“Banyak protagonis yang ditampilkan adalah wanita atau gadis, yang merupakan masalah besar. Itu pasti menjadi impian, bahkan 10 tahun yang lalu.”

Namun, tidak ada sebutan mengenai permainan realiti maya. Juga tidak ada sebutan mengenai PlayStation 5 versi The Last of Us 2.

Cabaran Coronavirus

Sony juga menonjolkan ciri baru perkakasan PS5 termasuk Audio 3D dan pemain Blu-ray 4K. Ia juga mengatakan konsol baru akan dirilis dalam versi yang tidak mempunyai pemacu cakera.

Walaupun konsol generasi seterusnya Sony dan Microsoft akan berjuang untuk penjualan, mereka berdua menghadapi tantangan untuk dilancarkan pada saat wabak coronavirus mungkin belum berakhir.

Walaupun kedua-dua firma mengatakan bahawa pengeluaran berada di landasan yang tepat untuk pengeluaran musim sejuk 2020, tidak jelas tahap permintaan apa yang akan ada.

“Permainan konsol telah terbukti tahan terhadap kemerosotan ekonomi kerana terus menawarkan nilai hiburan per jam yang baik,” tulis Piers Harding-Rolls dalam catatan penyelidikan untuk Ampere Analysis.

“Meski begitu, kemelesetan dan pengangguran yang semakin meningkat di wilayah penjualan utama akan merosakkan penggunaan – lebih kurang pada pelancaran [tetapi] lebih ketara selepas pertengahan 2021.”

Pengenalan yang yakin untuk PlayStation 5 dari Sony, membiarkan permainan melakukan perbincangan, dengan pelbagai pilihan kegemaran peminat besar dan banyak tajuk baru dari studio yang lebih kecil.

Acara ini kekurangan tenaga demam yang dihasilkan oleh pameran langsung, tetapi ia berjaya menjadi alur yang selesa kerana permainan seperti Ratchet dan Clank yang baru membolehkan kita melihat apa yang dapat dilakukan pemacu keadaan pepejal (SSD) PS5 untuk mengurangkan atau hampir menghilangkan beban kali.

Daripada lompatan kuantum, generasi seterusnya ini sepertinya mungkin dibina di sekitar banyak peningkatan yang lebih kecil di bidang seperti audio, dengan bunyi 3D dan maklum balas haptik yang lebih baik di pengawal.

Selain visual yang lebih baik dan masa muat yang lebih pantas, apa sebenarnya maksud generasi seterusnya ketika datang ke permainan?

Pada bukti ini lebih kurang sama: penembak, pelumba, tajuk pengembaraan orang ketiga dan permainan sukan. Perkara yang sudah kita ada, tetapi bertambah baik secara grafik.

PlayStation dan Xbox sama-sama berjuang untuk menyampaikan apa yang sebenarnya ditawarkan oleh generasi seterusnya.

Tetapi sekurang-kurangnya peminat kini telah melihat sekilas beberapa permainan dan akhirnya bertepuk tangan pada kes fizikal PS5 yang melengkung.

Mungkin cukup untuk membangkitkan selera pemain untuk apa yang akan datang.

Sumber: BBC

Follow & Subscribe Newsletter


Berkaitan

Leave Feedback