Perodua menurunkan harga kereta antara 3% hingga 6%

PERODUA telah menurunkan harga modelnya (on-the-road kecuali insurans) antara 3% hingga 6% melalui rebat tunai sehingga 14 Jun, memasukkan harga baru sepanjang tempoh pengurangan cukai seperti yang diumumkan Perdana Menteri baru-baru ini.

“Walaupun pengurangan cukai hanya berkuat kuasa pada 15 Jun, Perodua menawarkan rebat tunai antara 3% hingga 6% untuk pembelian kenderaan kami mulai hari ini,” kata presiden dan CEO Perodua, Datuk Zainal Abidin Ahmad.

“Kami ingin semua orang mengambil kesempatan ini untuk memiliki Perodua tanpa bimbang akan ketinggalan. Sila kunjungi mana-mana kedai jualan Perodua dan berbincang dengan penasihat penjualan kami yang sah untuk jumlah rebat tunai dan senarai harga penuh yang akan berkuatkuasa pada 15 Jun, ”tambahnya.

Dalam ucapan Rancangan Pemulihan Ekonomi pada 5 Jun, Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan pelbagai langkah dan insentif untuk merangsang ekonomi di tengah-tengah krisis Covid-19 yang sedang berlaku yang telah mencengkam negara.

Antara insentif untuk membantu industri automotif adalah pengecualian cukai jualan 100% ke atas kenderaan baru yang benar-benar runtuh (CKD) dan pengecualian 50% untuk kenderaan yang sudah siap sepenuhnya (CBU) sehingga akhir tahun.

“Perodua mendukung sepenuhnya langkah pemerintah untuk mengecualikan cukai penjualan sepenuhnya untuk pembelian kereta CKD hingga akhir tahun ini untuk menopang ekonomi domestik,” kata Zainal.

Rangkaian model Perodua terkini merangkumi Myvi, Axia, Bezza, Aruz dan Alza.

“Orang awam difahami berbelanja dengan lebih berhati-hati kerana Covid-19 dan perintah kawalan pergerakan, walaupun kenderaan peribadi masih sangat diperlukan pada masa-masa sukar ini,” kata Zainal.

“Langkah ini untuk mengecualikan kereta CKD sepenuhnya dari cukai penjualan adalah peningkatan keyakinan untuk industri automotif – bukan hanya untuk pembeli kereta tetapi juga seluruh ekosistem pengeluar, pembekal dan peniaga. Seiring dengan kadar pembiayaan yang rendah pada waktu yang sukar ini, kami dengan hati-hati optimis bahawa ini akan mendorong penjualan kereta baru, ”tambahnya.

Perodua telah menjual 52,920 kenderaan pada lima bulan pertama tahun 2020, memberikan bahagian pasaran sebanyak 41% berbanding anggaran jumlah industri tahun ke hari sebanyak 129.401 unit.

Semua model Perodua semasa mempunyai kandungan tempatan lebih dari 90%, dan tahun lalu, pembuat kereta itu membeli komponen bernilai RM5.4 bilion dari pembekal Malaysia.

“Sebagai pembuat kenderaan terbesar di Malaysia, kami mengulangi komitmen kami kepada pemerintah untuk memberikan sumbangan di mana sahaja dan kapan pun kami dapat untuk memastikan industri dapat melalui masa yang sukar ini,” kata Zainal.

Sumber: The Sun Daily

Follow & Subscribe Newsletter


Berkaitan