Badan pelancongan Thailand berharap dapat menerima tempahan pelancong antarabangsa untuk perjalanan domestik

Photo by Ingo Joseph on Pexels.com

BANGKOK (The Bangsa / ANN): Lembaga Pelancongan Thailand (TAT) akan membincangkan dengan hotel, syarikat penerbangan dan ejen pelancongan dalam talian idea menukar pertukaran pelanggan untuk penerbangan ke negara asing dan penginapan di sana untuk penerbangan domestik dan penginapan sebagai gantinya.

Gabenor TAT, Yuthasak Supasorn mengatakan, dia mahu tempahan penerbangan ke negara-negara asing dan tempahan untuk penginapan di luar negara, yang tidak dapat digunakan pelanggan kerana krisis Covid-19, untuk ditukar menjadi penerbangan dan penginapan domestik.

Ini akan mendorong pelancongan domestik pada separuh kedua tahun ini, jelasnya.

Pelanggan yang bersetuju untuk menukar tempahan antarabangsa mereka untuk domestik akan mendapat insentif dalam bentuk potongan harga.

Photo by Ingo Joseph on Pexels.com

TAT menganggarkan bahawa skema ini akan mengalihkan 50 peratus tempahan Thailand dari pasaran pelancongan asing ke Thailand. Perjalanan domestik akan meningkat kepada 12 juta orang, katanya.

“TAT harus segera menemukan strategi baru untuk merangsang pelancongan, setelah Jepun berencana untuk memulakan kembali penerbangan ke negara-negara berisiko rendah, termasuk Thailand, Vietnam, Australia dan New Zealand,” tambah gabenor.

Minggu lalu, TAT membincangkan dua pakej rangsangan pelancongan dengan Kementerian Perdagangan, yang satu adalah ‘Tyo Pan Suk’ (Perjalanan dan Berkongsi Kebahagiaan) dan yang lain adalah skema untuk membantu pegawai yang terlibat secara langsung dalam menangani virus tersebut.

Di bawah pakej pertama, pelancong berusia 18 tahun ke atas boleh mendaftar untuk menerima baucar dengan potongan harga hotel. Orang yang menggunakan baucar untuk mendaftar masuk di hotel akan mendapat potongan harga di bilik, restoran dan rawatan spa dan mendapat cenderahati dengan harga yang lebih rendah. Kira-kira 4 juta akan layak.

Sumber: The Star

Follow & Subscribe Newsletter


Berkaitan