700,000 mendaftar aplikasi My Sejahtera untuk mendapatkan kredit e-wallet RM50

PUTRAJAYA: Tawaran kerajaan dengan kredit e-dompet RM50 mengakibatkan 700,000 percubaan pendaftaran direkodkan dalam satu minit untuk aplikasi mudah alih MySejahtera, kata Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah.

“Orang ramai juga harus berlatih menjauhkan diri ketika online,” katanya.

“Sekiranya kita dapat berlatih jarak jauh sosial, maka tidak akan ada kesesakan di sini … jika semua orang mendaftar pada waktu yang sama dalam satu minit, pasti ada sesuatu yang akan terjadi (kesesakan) yang akan menghalangi kita untuk mendaftar.”

Beban pendaftaran serentak yang banyak telah menyebabkan aplikasi hancur, menurut pengguna yang menyiarkan reaksi mereka di Google Play Store.

Seorang pengguna berkata: “Aplikasi ini tidak berfungsi dengan baik. Saya berjaya mendaftar dan masuk kali pertama. Sekarang aplikasinya hanya tersekat di halaman ‘daftar masuk’ ini. “

Seorang pengguna bernama CM Tan berkata: “Sudah dapat mendaftar, tetapi tidak dapat masuk, selalu menunjukkan” ID pengguna atau kata laluan tidak sah “. Saya mencuba “Lupa Kata Laluan”, tetapi mesej lain “Nombor mudah alih atau e-mel tidak sah” muncul lagi. “

Ramai pengguna mengadu bahawa aplikasi tersebut tidak bertindak balas dan terus terhempas. “Saya telah mencuba berkali-kali untuk mendaftar tetapi tidak dapat melakukannya,” kata seorang pengguna. Yang lain berkata: “Sangat berkembang sehingga saya tidak mahu menilai walaupun bintang. Bagaimana mengharapkan orang ramai untuk memuat turun dan menggunakan aplikasi ini jika aplikasi itu sendiri mengandungi kesalahan dan tidak dapat digunakan? “

Noor Hisham, berbicara pada taklimat pers hariannya, mengatakan: “Kami melihat bagaimana kami dapat mengatasi masalah ini dan mungkin kami akan memperpanjang masa pendaftaran dalam 24 jam atau seminggu untuk membuat semua orang mendaftar.”

Sebagai sebahagian daripada pakej rangsangan ekonomi kerajaan, kredit RM50 akan diberikan kepada e-wallet mereka yang memasang aplikasi MySejahtera.

Aplikasi MySejahtera, tersedia di Apple App Store dan Google Play Store, direka untuk membantu memantau penyebaran jangkitan Covid-19 dengan membolehkan pengguna melakukan penilaian kesihatan diri melalui telefon pintar mereka.

Ia dikembangkan bersama oleh kementerian kesihatan, kementerian sains dan agensi keselamatan siber nasional.

Sumber: Free Malaysia Today

Follow & Subscribe Newsletter


Berkaitan