Kementerian Perdagangan Dalam Negeri – Peniaga digalakkan menggunakan aplikasi MySejahtera

PUTRAJAYA, 7 Jun – Pemilik perniagaan disarankan untuk menggunakan aplikasi MySejahtera, bukan aplikasi mereka sendiri, untuk mencatat maklumat mengenai pengunjung ke premis mereka.

Ketua Setiausaha Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) Datuk Seri Hasnol Zam Zam Ahmad berkata, MySejahtera membolehkan kerajaan mengawal penyebaran Covid-19 melalui platform teknologi dan satu sistem pangkalan data.

“Sekiranya ada pelanggan didapati positif Covid-19, Kementerian Kesihatan (KKM) akan dapat mengesan pelanggan lain yang berada di lokasi pada tarikh dan waktu yang sama, dari pangkalan data,” katanya kepada pemberita selepas walkabout untuk memantau penggunaan aplikasi MySejahtera di kalangan pemilik perniagaan di pusat membeli-belah Alamanda di sini, hari ini.

Katanya, lebih daripada 75 peratus peniaga di Alamanda menggunakan aplikasi tersebut dan jumlah pengguna di kalangan pengunjung juga meningkat, tambahnya dengan aplikasi tersebut pelanggan tidak perlu menuliskan perinciannya.

“KPDNHEP akan melakukan pemeriksaan dari semasa ke semasa untuk memastikan pemilik perniagaan menggunakan aplikasi MySejahtera, walaupun masih tidak wajib,” katanya.

MySejahtera dikembangkan oleh pemerintah dalam usaha mengawal penyebaran jangkitan Covid-19 di Malaysia dan untuk memudahkan tindakan KKM yang pantas dan berkesan. 

Sumber: Bernama

Follow & Subscribe Newsletter


Berkaitan