‘Apa itu Bluetooth?’: Panduan untuk “Beginner” teknologi tanpa wayar

Photo by Andrea Piacquadio on Pexels.com

Anda boleh menggunakan Bluetooth untuk menyambungkan peranti anda secara wayarles. Shutterstock

  • Bluetooth adalah teknologi tanpa wayar yang membolehkan pertukaran data antara pelbagai peranti.
  • Walaupun Bluetooth menggunakan panjang gelombang untuk menghantar maklumat, umumnya hanya berfungsi dalam jarak dekat agar peranti tetap terhubung.

Kemungkinan besar anda mengetahui bagaimana teknologi Bluetooth berfungsi – anda mungkin telah menggunakannya untuk memasangkan iPhone anda dengan AirPod anda atau menghubungkan program muzik kegemaran anda dengan pembesar suara .

Dalam istilah yang paling mudah, Bluetooth adalah teknologi yang memungkinkan pertukaran data antara peranti dalam jarak yang singkat.

Apa yang memisahkan gelombang radio Bluetooth dari siaran yang dihantar oleh stesen pop kegemaran anda adalah hakikat bahawa gelombang Bluetooth tidak bergerak jauh dan sentiasa menukar frekuensi.

Sebilangan besar peranti Bluetooth mempunyai jarak sambungan maksimum sekitar 30 kaki , dan jarak itu berkurang ketika halangan (seperti dinding) hadir.

Perkakasan mulai dari fon kepala, tetikus tanpa wayar, atau sistem suara di dalam kereta semuanya boleh menggunakan teknologi Bluetooth.

Perkakasan mulai dari fon kepala, tetikus tanpa wayar, atau sistem suara di dalam kereta semuanya boleh menggunakan teknologi Bluetooth. Apple

Sekarang, untuk frekuensi berterusan yang berubah? Itu bahagian lain dari keseluruhan cerita.

Sambungan Bluetooth adalah sambungan tanpa wayar yang selamat

Peranti yang disambungkan melalui Bluetooth umumnya selamat dan selamat daripada penggodaman.

Ini kerana mereka beroperasi pada pelbagai frekuensi yang berbeza, dan peranti bergerak di antara frekuensi ini ratusan kali sesaat.

Ini disebut “spektrum penyebaran frekuensi,” dan semuanya kecuali memastikan bahawa peranti Bluetooth anda tidak dapat diretas – tidak melalui isyarat Bluetooth, bagaimanapun.

Untuk apa Bluetooth digunakan

Seperti disebutkan sebelumnya, Bluetooth sering digunakan untuk memasangkan peranti mudah alih dengan peranti mudah alih atau tetap yang lain. Ini boleh menjadi earbuds anda , kereta anda , dan peti sejuk pintar anda. Tetapi ia juga berfungsi dengan cara yang tidak begitu jelas, seperti menghubungkan pencetak atau tetikus ke komputer.

Kerana Bluetooth dan Wi-Fi sering saling melengkapi, bekerja pada masa yang sama dan menawarkan sambungan yang sama, anda mungkin tidak selalu tahu perkakasan mana yang dipasangkan dengan peranti mana. Ketahuilah bahawa jika berada dalam jarak jauh, peranti yang sebelumnya dipasangkan melalui Bluetooth akan cuba menyambung secara automatik.

Sebilangan besar telefon pintar, tablet, dan komputer hanya membenarkan pemasangan dengan satu peranti berkemampuan Bluetooth dalam satu masa.

Sebilangan besar telefon pintar, tablet, dan komputer hanya membenarkan pemasangan dengan satu peranti berkemampuan Bluetooth dalam satu masa. Shutterstock

Kerana anda sering tidak menyedari ketika peranti saling terhubung melalui Bluetooth, ada baiknya membuka aplikasi tetapan anda di telefon anda (atau peranti lain yang mempunyai sambungan Bluetooth), pergi ke tab Bluetooth, dan ambil lihat semua peranti yang berpotensi menyambung dan perhatikan apa sahaja yang sebenarnya sudah disambungkan.

Dan jika anda pernah menyingkirkan peranti Bluetooth atau merancang untuk tidak menggunakannya dalam waktu yang lama, dengan segala cara memilih untuk “Lupakan peranti ini” di aplikasi Tetapan anda sehingga anda tahu bahawa anda menjaga kawalan sambungan.

Sumber: Business Insider


Berkaitan