Pengguna Facebook kagum dengan penampilan ketika muda KP Kesihatan dalam foto lama dari UKM

PETALING JAYA, 19 Mei – Rakyat Malaysia di Facebook telah memperhatikan gambar Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah dari zaman universiti.

Pakar bedah endokrin, yang telah memimpin perjuangan Malaysia menentang Covid-19, berkongsi beberapa gambar dirinya sebagai pelajar perubatan muda di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) sempena ulang tahun ke-50 alma maternya semalam.

Dia juga memberi penghormatan kepada mentornya Profesor Emeritus Dr Freda Andrea Meah, yang mendirikan unit endokrin payudara pertama di negara ini pada tahun 1978 di UKM.

Dr Noor Hisham berkongsi gambar lama dirinya dengan mentor Profesor Emeritus Dr Freda Andrea Meah (paling kiri) serta gambarnya yang lebih baru dengan pengasas Mercy Malaysia, Tan Sri Dr Jemilah Mahmood (paling kanan). 
– Gambar dari Facebook

“Sebagai alumni UKM untuk peringkat sarjana dan pascasiswazah saya, saya telah bertemu dengan banyak individu luar biasa yang telah memberi inspirasi dan bimbingan saya selama ini.

“Salah satunya adalah mentor kesayangan saya, Profesor Emeritus Dr Freda Andrea Meah.

“Sebagai ‘ibu’ kepada banyak pakar bedah, dia dianugerahkan Profesor Emeritus pada tahun 2011.

“Saya adalah salah satu daripada banyak pelajarnya, dan saya mengenalnya sejak saya menjadi pelajar perubatan dan selama lebih dari 37 tahun,” tulisnya.

Sebagai alumni UKM, bagi peringkat sarjana dan pascasiswazah saya, saya telah bertemu dengan banyak individu luar biasa.

Sebagai alumni UKM, bagi peringkat sarjana dan pascasiswazah saya, saya telah bertemu dengan banyak individu luar biasa yang …Dihantar oleh Hisham Abdullah pada  hari Isnin, 18 Mei 2020

Pengguna Facebook tidak dapat menolong tetapi menunjukkan penampilan muda Dr Noor Hisham di dalam foto, sementara yang lain mengatakan bahawa mereka juga mempunyai hak istimewa untuk diajar oleh Dr Meah pada zaman pelajar mereka.

“Tampan dari segi watak dan penampilan,” tulis seorang pengguna.

“Wah, DG Kesihatan kita sangat tampan,” kata yang lain.

“Bagi Dr Meah, tidak ada kata-kata atau gerak isyarat yang dapat menggantikan sumbangannya yang luar biasa bagi kami pakar bedah yang dilatih olehnya.

“Kepada Dr Noor Hisham, kami semua memberi salam kepada usaha Anda untuk kemanusiaan,” kata seorang pakar bedah dalam komen tersebut.

Dr Noor Hisham, 57, masing-masing memperoleh ijazah perubatan dan Sarjana Pembedahan dari UKM pada tahun 1988 dan 1994.

Dia kemudian bertugas sebagai pakar bedah umum di Hospital Terengganu dari tahun 1994 hingga 1997 sebelum melanjutkan latihan persekutuan endokrinologi di Australia.

Dia dilantik sebagai Timbalan Ketua Pengarah Kesihatan pada tahun 2008 dan menjawat jawatan sebagai ketua pengarah Kesihatan pada tahun 2013.

Sumber: The Malay Mail


Berkaitan