Google Trending Search

Kementerian memperkenalkan Pelan Pemulihan Usahawan dan Koperasi untuk memberi manfaat kepada 20,000 usahawan

Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi (MEDAC) memperkenalkan Pelan Pemulihan Usahawan dan Koperasi yang diharapkan dapat memberi manfaat kepada lebih daripada 20,000 usahawan, kata menterinya Datuk Seri Wan Junaidi Tuanku Jaafar.

Rencana itu, yang menggariskan enam strategi utama, bertujuan mendukung kestabilan ekosistem keusahawanan, memulihkan operasi perniagaan usahawan dalam jangka waktu terdekat, dan memastikan para usahawan tetap kompetitif dan berdaya tahan.

“Rencana ini terdiri dari 30 program yang akan dilaksanakan dalam dua fasa: jangka pendek dari Mei hingga Desember 2020, dan jangka menengah, dari Januari 2021 hingga Mei 2021,” katanya dalam catatan Facebook.

Wan Junaidi berkata, rancangan itu dibincangkan dalam pertemuan dengan Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz mengenai operasi memulakan perniagaan di negara ini setelah kebanyakan sektor ekonomi dibenarkan beroperasi dengan kapasiti penuh dan tanpa kekangan masa dalam tempoh perintah kawalan pergerakan bersyarat .

Katanya, lebih daripada 20,000 usahawan yang terlibat dalam perusahaan mikro, kecil dan sederhana, koperasi dan sektor informal akan mendapat manfaat daripada pelaksanaan rancangan tersebut.

“MEDAC juga telah menyerahkan 19 program dan inisiatif baru ke Kementerian Keuangan yang meliputi permohonan untuk menambah dana untuk Tekun Nasional dan agensi MEDAC lainnya,” katanya.

Menurutnya, dana tambahan untuk Tekun Nasional diperlukan kerana kementeriannya telah menerima sejumlah besar permohonan pembiayaan dari pengusaha PKS di seluruh negara.

Wan Junaidi berkata, MEDAC juga telah memulakan kerjasama strategik dengan Kementerian Belia dan Sukan dan Kementerian Pengajian Tinggi untuk melaksanakan program keusahawanan belia, terutama bagi pelajar institusi pengajian tinggi dan siswazah serta belia yang kehilangan pekerjaan kerana Covid-19 pandemik. 

Sumber: Bernama


Berkaitan

Advertisements

Leave a Reply