Sony Xperia 10 II: Paparan OLED 6 ”dan ketahanan air IP68 dengan harga di bawah RM1,800

Sony Malaysia telah mengumumkan telefon baru pertama mereka tahun ini dengan kedatangan Xperia 10 II (disebut sebagai Mark dua). Peranti ini diumumkan bersama dengan Xperia 1 II melalui pelancaran maya pada bulan Februari.

Harga dan ketersediaan

Berikut adalah harga rasmi untuk Sony Xperia 10 II di Malaysia:

RAM 4GB + storan 128GB – RM1,799

Peranti ini terdapat dalam empat pilihan warna – Hitam, Kelabu, Mint dan Biru. Ia akan tersedia di Malaysia mulai Julai 2020 di Sony Stores di KLCC dan The Curve, serta  Sony Store Online ,  kedai Sony  di Lazada dan di dealer sah Sony.

Spesifikasi Sony Xperia 10 II

Xperia 10 II adalah peranti jarak jauh dan menggantikan  Xperia 10  yang dilancarkan tahun lalu. Ia menampilkan paparan OLED 6.0 “yang mendorong resolusi Full HD + (2520×1080) dalam nisbah aspek 21: 9 yang luas.

Reka bentuk, ia kelihatan seperti peranti Xperia khas yang menampilkan reka bentuk bar gula-gula rata dengan sudut bulat. Untuk ketahanan yang lebih besar, ia menggunakan Corning Gorilla 6 dan ia dilengkapi dengan tahan debu dan air dengan tahap IP68. Seperti pendahulunya, ia juga menggunakan sensor cap jari yang dipasang di sisi.

Di bawah penutupnya, ia menggunakan pemproses Qualcomm Snapdragon 665 dengan RAM 4GB dan storan 128 GB. Storan masih boleh dikembangkan melalui microSD hingga 1TB.

Dari segi kamera, ia dilengkapi dengan penyediaan kamera tiga serbaguna dengan kamera utama 12MP, penembak sudut lebar 8MP dan kamera telefoto 8MP yang menawarkan zoom optik 2x. 

Untuk selfie, peranti ini dilengkapi dengan kamera depan 8MP. Xperia 10 II dapat merakam video 4K dengan penstabilan SteadyShot dan ia juga menyokong video slow-mo 120fps.

Bagi peminat audio, anda akan gembira mengetahui bahawa peranti ini menyimpan bicu fon kepala 3.5mm dan ia menyokong peningkatan audio DSEE HX bersama pemutaran Audio Hi-Res. Menghidupkan peranti adalah bateri 3,600mAh yang mempunyai ciri Adaptive Charging Sony untuk membantu memanjangkan jangka hayat bateri.

Pada masa penulisan, masih belum ada berita mengenai ketersediaan tempatan untuk telefon pintar utama Xperia 1 II . Xperia 1 II menampilkan paparan OLED HDR 4K 6,5 ”dan berjalan pada pemproses Qualcomm Snapdragon 865.

Sumber: Soya Cincau


Berkaitan