Hari Jururawat Antarabangsa 2020: Sejarah, kepentingan & tema

Photo by Karolina Grabowska on Pexels.com

12 Mei disambut sebagai Hari Jururawat Antarabangsa. Hari Jururawat Antarabangsa dianjurkan setiap tahun untuk meraikan ulang tahun kelahiran Florence Nightingale.

Tema untuk Hari Jururawat Antarabangsa 2020 adalah “Menyusui Dunia untuk Kesihatan”.

Photo by Karolina Grabowska on Pexels.com

Menurut laman web rasmi WHO, pada kesempatan Hari Perawat Antarabangsa dan ulang tahun ke-200 kelahiran Florence Nightingale, organisasi ini telah bergabung dengan beratus-ratus rakan kongsi di seluruh dunia untuk menyoroti kepentingan jururawat dalam kesinambungan penjagaan kesihatan dan berterima kasih kepada jururawat untuk apa yang mereka lakukan.

Perayaan tahun ini akan menjadi istimewa kerana Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) telah menetapkan 2020 sebagai Tahun Jururawat dan Bidan, untuk menjadikan ulang tahun ke-200 kelahiran Florence Nightingale.

Seperti di laman web WHO, pandemi COVID-19 adalah peringatan penting mengenai peranan penting yang dimainkan oleh jururawat. Tanpa jururawat dan pekerja kesihatan lain, kita tidak akan memenangi pertempuran melawan wabak, kita tidak akan mencapai Matlamat Pembangunan Lestari atau liputan kesihatan sejagat.

Pada tahun 1953 Dorothy Sutherland, seorang pegawai di Jabatan Kesihatan, Pendidikan, dan Kesejahteraan AS, mengusulkan agar Presiden Dwight D Eisenhower mengumumkan “Hari Jururawat”; tetapi permintaan itu ditolak. 

Majlis Jururawat Antarabangsa (ICN) – di pihaknya – telah merayakan hari ini sejak tahun 1965. 

Photo by Karolina Grabowska on Pexels.com

Pada bulan Januari 1974, 12 Mei dipilih untuk merayakan hari tersebut kerana ini adalah ulang tahun kelahiran Florence Nightingale, pengasas kejururawatan moden.

Beberapa petikan untuk Hari Jururawat Antarabangsa …

  • “Jururawat: hanya perkataan lain untuk menggambarkan seseorang yang cukup kuat untuk bertoleransi terhadap apa sahaja dan cukup lembut untuk memahami sesiapa sahaja.”
  • “Saya mengaitkan kejayaan saya dengan ini; saya tidak pernah memberi atau mengambil alasan.” -Florence Nightingale 
  • Terima kasih banyak kerana membawa harapan ke dunia putus asa ini dan merawat masyarakat yang dijangkiti dengan cinta dan penjagaan anda. Selamat Hari Jururawat!
  • Saya ingin mengucapkan terima kasih dari lubuk hati saya atas kebaikan, empati, dan cinta yang tidak berkesudahan! Selamat Hari Jururawat 2020!
  • Selamat hari jururawat kepada semua jururawat yang hebat di dunia! Dedikasi yang anda tunjukkan terhadap pekerjaan anda sungguh luar biasa dan terpuji. Semoga hari anda indah!
  • Sayang, cara anda telah berjanji untuk memelihara dunia dengan rasa empati, kebaikan, dan kemanusiaan anda di luar semua pujian! Selamat Hari Jururawat!

Sumber: DNA India