Perkara yang tidak boleh anda lakukan semasa menggunakan WhatsApp di telefon bimbit anda !!

Walaupun bukan aplikasi pesanan terbaik yang dapat kami pasangkan di telefon pintar kami, WhatsApp adalah yang paling popular. Tidak masalah Telegram jauh lebih lengkap, dengan lebih banyak pilihan dan lebih selamat, jika kita mahu bercakap dengan kebanyakan kenalan kita. Kita tidak mempunyai pilihan lain selain menggunakan aplikasi yang dimiliki oleh Facebook.

WhatsApp bahawa aplikasi pesanan yang paling banyak digunakan mempunyai kekurangannya . Kerana apabila alat digunakan oleh berjuta-juta orang di seluruh dunia, selalu ada orang yang mempunyai niat buruk yang ingin mendapatkan keuntungan dari keadaan ini. Dan jika tidak, beritahu Jeff Bezos, pemilik Amazon dan telefon bimbitnya digodam kerana “kesalahan” WhatsApp.

Risiko menggunakan WhatApp: perkara yang tidak boleh anda lakukan semasa menggunakan aplikasi ini

WhatsApp boleh menjadi alat yang sangat berguna tetapi sayangnya bukan aplikasi paling selamat di Play Store . 

Walaupun para pembangunnya telah bertahun-tahun mengatakan bahawa WhatsApp benar-benar selamat dan perbualan disulitkan dari hujung ke ujung (hanya peserta perbualan yang dapat mengaksesnya), anda tidak boleh menurunkan pengawal anda.

Segala kecuaian menggunakan WhatsApp atau penyalahgunaan aplikasi ini boleh menyebabkan bencana . Bahawa telefon pintar kita digodam adalah perkara terburuk yang mungkin berlaku kepada kita, terutamanya memandangkan kita menyimpan banyak maklumat peribadi, seperti gambar, maklumat hubungan dan kad dan akaun bank.

Jangan sekali-kali berkongsi maklumat peribadi WhatsApp seperti kata laluan akaun atau PIN kad kredit dan juga data kewangan sensitif yang lain.

Jangan sekali-kali membalas mesej dari nombor yang tidak diketahui.

Jangan sekali-kali membalas mesej dari entiti kewangan yang dikatakan meminta maklumat peribadi daripada kami, adakah itu penipuan atau pancingan data .

Jangan sekali-kali menerima pautan, dokumen, video atau gambar dari nombor pelik atau tidak diketahui .

Dalam tetapan WhatsApp, perkara terbaik adalah melumpuhkan muat turun foto dan video secara automatik . Dengan cara ini kita akan dapat mengawal sepenuhnya apa yang dihantar ke telefon bimbit kita.

Jangan sekali-kali menggunakan WhatsApp di rangkaian Wi-Fi awam . Sudah tentu elakkan rangkaian Wi-Fi tanpa kata laluan. Lebih baik, selalu elakkan menggunakan rangkaian Wi-Fi awam di mana sahaja mereka berasal.

Dan walaupun terbukti … jangan sekali-kali memberikan atau menjual telefon pintar tanpa sebelum memadam sejarah WhatsApp dan memulihkan tetapan kilang.

Menarik minat anda | Adakah anda ingin menjual peranti anda? Oleh itu, anda boleh mendapatkan wang sebanyak mungkin untuknya

Akhir sekali, WhatsApp tidak akan meminta data peribadi kami atau jenis maklumat lain. Sekali lagi ia akan menjadi penipuan.

Adakah anda mahu menyesuaikan WhatsApp? | Tukar sumber WhatsApp dengan 3 aplikasi ini

Sebenarnya menggunakan WhatsApp tidak berbahaya. Hanya dengan menggunakan akal, kita akan mengelakkan kejahatan yang lebih besar . Tetapi yang terakhir ini tidak hanya berlaku untuk WhatsApp, tetapi juga untuk aplikasi lain dan secara umum, untuk kehidupan itu sendiri.

Sumber: Explica