Fon kepala telinga terbaik untuk 2020: Sony, Bose dan banyak lagi

What HI FI Review

Mencari satu set fon telinga? 

Fon kepala berbeza dari segi saiz dan bentuk, tetapi jika anda mencari suara yang terbaik, anda pasti mahu fokus pada fon kepala telinga atau telinga telinga bersaiz penuh. 

Pada masa lalu, senarai ini mempunyai banyak fon kepala audiophile berwayar di atasnya, tetapi lebih ramai pengguna sekarang lebih suka  fon kepala tanpa wayar  , jadi kebanyakan – tetapi tidak semua – model fon kepala telinga dalam senarai ini adalah wayarles dan membatalkan kebisingan ciri  .

Oleh itu, dengan meminta maaf kepada pembersih audio (tetapi tidak, kerana ini semua menawarkan kualiti suara yang hebat dan pengalaman mendengar yang hebat), berikut adalah pilihan utama kami yang terkini untuk fon kepala telinga terbaik.


Terbaik di sekeliling

Sony WH-1000XM3

What HI FI Review

Sony WH-1000XM3, generasi ketiga fon kepala pembatalan bunyi tanpa wayar Sony yang sangat baik, mempunyai kesesuaian yang lebih selesa (ikat kepala boleh laras sangat membantu, dan penutup telinga sangat selesa) dan mempunyai prestasi bunyi dan muzik fon kepala yang lebih baik daripada pendahulunya. 

Hayat bateri adalah penting, dan dengan jangka hayat bateri yang kuat, ia kini merupakan fon kepala audio terbaik kami dengan pembatalan bunyi, mengurangkan kebisingan latar belakang dan model Bose pada beberapa perkara penting. Baca ulasan Sony WH-1000XM3.

Sangat baik untuk membuat panggilan

Bunyi Bising Membatalkan Headphone 700

Bose’s Noise Cancelling Headphone 700, penerus lama yang ditunggu-tunggu untuk model  QuietComfort 35 II  , mungkin bukan lompatan kuantum ke depan, tetapi mereka menawarkan kualiti pembatalan suara, panggilan dan bunyi yang lebih baik untuk pengalaman mendengar yang optimum. 

Sayangnya, mereka berharga $ 400, tetapi mereka adalah pemain audio yang kuat dengan jangka hayat bateri sehingga 20 jam dengan sekali cas. Hayat bateri banyak! Baca ulasan Bose Noise Cancelling Headphone 700

Fon kepala audiophile baru terbaik

V-Moda M-200

V-Moda’s M-200 adalah fon kepala hanya berwayar dan salah satu daripada beberapa fon kepala telinga berwayar dalam senarai ini. 

Dikeluarkan pada akhir 2019, fon kepala telinga yang terdengar bersih dan terperinci ini mempunyai suara yang hebat dan respons bass yang sangat baik, dan cawan telinga yang selesa bermaksud mereka juga selesa dipakai. 

Menampilkan pemacu 50mm dengan magnet neodymium, gegelung suara CCAW dan penyempurnaan oleh  Roland jurutera – V-Moda kini dimiliki oleh Roland – M ‑ 200 disahkan Hi Hi Res Audio oleh Japan Audio Society. 

Fon telinga V-Moda lain cenderung menekan bass sedikit, tetapi ini mempunyai profil suara yang lebih neutral yang anda harapkan dari fon kepala monitor studio. 

Fon kepala berkualiti studio ini dilengkapi dengan dua kord, salah satunya mempunyai mikrofon terpasang untuk membuat panggilan. Akan sangat berguna jika V-Moda menawarkan kabel fon kepala Lightning atau USB-C untuk pengguna telefon pintar.

Suara yang mengagumkan

Sennheiser Momentum 3

Berkenaan dengan fon kepala pembatalan bunyi premium, Bose dan Sony menjadi pemain suara yang dominan sejak beberapa tahun kebelakangan ini. 

Tetapi sekarang Sennheiser telah muncul dengan Momentum 3 Wireless barunya   dan perlu mendapat perhatian, terutama dari orang-orang yang merupakan peminat barisan Momentum. 

Ia boleh dibeli sekarang dengan harga $ 400 (£ 369) – harga yang sama dengan Bose’s  Noise Cancelling Headphone 700 .

Ia bukan sahaja mempunyai ciri pembatalan bunyi yang ditingkatkan (selamat tinggal, bunyi luaran) dan suara dan audio yang sangat baik untuk mendengar muzik, tetapi juga berfungsi dengan baik sebagai alat dengar untuk membuat panggilan pada iPhone atau Android anda. 

Walaupun tahap pembatalan kebisingan dan tahap keselesaannya tidak setara dengan pembatalan kebisingan dan keselesaan  Sony WH-1000XM3 , ia mempunyai cawan telinga yang dilapisi dengan kulit domba dan saya tidak menghadapi masalah untuk menggegarkannya untuk sesi mendengar muzik selama dua jam , untuk mengatakan apa-apa hayat bateri. Baca pengambilan pertama Sennheiser Momentum 3

Terbaik di bawah $ 200

JBL Live 650BTNC

Walaupun pembatalan dan keselesaan kebisingan tidak setanding dengan model pesaing dari Bose dan Sony, JBL Live 650BTNC mengukur dengan baik dari segi bunyi – fon kepala telinga yang terbaik jika anda tidak mahu menghabiskan lebih dari beberapa ratus dolar. 

Fon kepala over-ear ini patut dipertimbangkan jika anda tidak mahu membelanjakan $ 300 atau lebih untuk fon kepala pembatalan bunyi. Kami suka bunyi itu. Baca ulasan JBL Live 650BTNC

Kelihatan mewah, Suara mewah

Bowers & Wilkins PX7

Saya suka  fon kepala over-ear yang membatalkan kebisingan PX Bowers & Wilkins yang  asli , tetapi mereka sedikit kekurangan bahagian keselesaan dan penghapusan bunyi. PX7 baru syarikat, yang dirilis pada musim gugur 2019, bertambah baik di kedua-dua bahagian depan, dengan suara yang sangat baik, empat tetapan pembatalan kebisingan (Automatik, Rendah, Tinggi dan Mati) dan bantal telinga yang empuk dalam reka bentuk yang kukuh dan menarik. Terdapat juga mod “ketelusan” persekitaran yang boleh disesuaikan yang membolehkan anda mendengar dunia luar.

Fon kepala adalah sedikit berat pada 10,7 ons (304 gram), tetapi kualiti binaannya adalah yang terbaik – dan lebih baik, memandangkan ini sedikit mahal pada $ 400. Bowers & Wilkins juga membuat model on-ear yang lebih ringkas,  PX5 , yang harganya lebih murah $ 100 dan juga cukup bagus. Tetapi model ini terdengar sedikit lebih baik.  

Suara kaya dan terperinci dengan bass dalam yang tetap dapat ditentukan dengan baik walaupun pada kelantangan tinggi. Ini adalah fon kepala yang cukup dinamik, dengan sentuhan tenaga tambahan pada pertengahan tinggi. Ia tidak santai seperti PX5 Wireless sebelumnya   dan pesaingnya yang paling langsung mungkin adalah Sennheiser Momentum 3 di atas. Sennheiser ini boleh dikatakan unggul untuk membuat panggilan, tetapi B&W ini mungkin menang berdasarkan reka bentuk. 

Fon kepala Bluetooth ini menyokong AAC dan aptX, menggunakan Bluetooth 5.0, caj melalui USB-C dan mempunyai hayat bateri hingga 30 jam pada tahap kelantangan sederhana. Pembatalan kebisingan tidak cukup pada tahap Bose atau Sony, tetapi tidak jauh – seperti yang saya katakan, ia bertambah baik daripada pembatalan bunyi PX yang asal. 

Pendatang baru terbaik

Jabra Elite 85h

Ketika Jabra pertama kali mengumumkan   fon kepala over-ear Elite 85h ($ 300, £ 280) yang baru, ia mengatakan bagaimana ia akan dilengkapi dengan kawalan pembantu suara yang sentiasa aktif (bebas tangan) menggunakan  Alexa  atau  Pembantu Google Amazon  . 

Sayangnya, ciri itu tidak menjadikannya sebagai produk akhir – nampaknya ia mempengaruhi jangka hayat bateri terlalu banyak, dan hayat bateri sangat penting – tetapi Elite 85h tetap menjadi fon kepala pembatalan bunyi yang sangat baik yang menjadikan muzik dan audio lain terdengar baik . Ia selesa dipakai dan juga berfungsi dengan baik sebagai alat dengar untuk membuat panggilan – penting untuk fon kepala telinga. Baca ulasan 85h Jabra Elite

Oldie tapi selamat tinggal

Sony MDR7506

Diperkenalkan pada tahun 1991, Sony MDR-7506 telah lama menjadi fon kepala jurutera rakaman dan profesional suara lain (ya, ini adalah fon kepala berwayar). 

Asal-usul reka bentuknya lebih jauh lagi, kerana MDR-7506 sebenarnya merupakan penyegaran  Sony MDR-V6  yang dilancarkan pada tahun 1985. Kedua-dua model ini direka untuk pasaran suara yang pro, tetapi tetap sangat popular di kalangan pengguna .

Walaupun kedua-dua fon kepala mempunyai reka bentuk yang sama dan sangat selesa, keduanya tidak serupa. Kedua-duanya menawarkan suara yang sangat seimbang dan kejelasan yang sangat baik untuk harga sederhana – dan kedua-duanya adalah nilai keseluruhan yang hebat. 

Tetapi V6 membuat bass dan suara sedikit lebih santai dan lembut, sementara 7506 lebih ramping dengan jarak treble yang lebih menonjol, yang menjadikannya sedikit lebih garing dan lebih hidup. Baca ulasan Sony MDR 7506

Reka bentuk terbuka

Grado Prestige Series SR325e

Satu lagi kegemaran audiophile, Grado’s Prestige Series SR325e telah lama wujud – kami mengkaji fon kepala over-ear ini pada tahun 2014.

Ini adalah model berwayar terbuka, yang bermaksud bunyi bocor (jangan gunakan di tempat terbuka- persekitaran pejabat), tetapi memberikan beberapa bunyi terperinci yang paling terbuka yang anda dapati dengan harga ini. 

Grado, yang berpusat di Brooklyn, New York, dan membina sebahagian besar produknya di sana, tidak mengubah reka bentuk luaran fon kepala ikonik dan seperti pendahulunya SR325 (model sebelumnya adalah SR325i), modelnya mempunyai firma yang sama, pelapik busa berbentuk mangkuk yang memberikan tekanan lebih sedikit ke tepi luar telinga anda daripada alas busa yang lebih sederhana dari SR80e step-down  , yang boleh dikatakan lebih selesa. 

Fon kepala SR80e jauh lebih ringan, tetapi tidak sama kualiti dengan model SR325e. Sebilangan orang menyukai penutup telinga Grado (boleh diganti pengguna), tetapi secara keseluruhan kami mengatakan tahap keselesaan model ini tidak sampai ke tahap kualiti suaranya: Keselesaan itu bagus tetapi tidak hebat. Baca ulasan Grado Prestige Series SR325e

Paling gembira

Bang & Olufsen Beoplay H9 (gen ke-3)

Bang & Olufsen’s Beoplay H9 tidak banyak disebut dalam perbincangan mengenai fon kepala pembatalan bunyi kerana pada harga $ 500, ia adalah sepasang fon kepala yang sangat mahal. Versi generasi ketiga terkini telah ditingkatkan dengan beberapa cara penting yang menjadikannya lebih baik daripada H9i sebelumnya. 

Hayat bateri untuk versi ini telah meningkat berbanding versi sebelumnya menjadi 25 jam, kini terdapat butang khusus untuk pembantu suara anda, pelapik pada bantal telinga dan ikat kepala lebih lembut dan kawalan sentuhan telah diubah. Suara masih baik.

Terbaik untuk sukan

Plantronics BackBeat Fit 6100

Sebilangan orang, terutama angkat berat, suka bersenam dengan fon kepala bersaiz penuh, dan fon kepala tanpa wayar BackBeat Fit 6100 adalah pilihan yang sangat baik untuk gim dan penggunaan seharian. 

Headband sport-fit yang boleh disesuaikan mempunyai reka bentuk kalis air dan tahan peluh IPX5, pemacu bersudut 40mm dan earcup pengasing bunyi dengan mod “Kesedaran”. 

Hayat bateri dinilai pada 24 jam. Kedengarannya cukup baik dan betul-betul berada di kepala anda dengan selamat – anda dapat menyesuaikan ketegangan pada ikat kepala, yang inovatif dan sesuai untuk fon kepala senaman. 

Mereka agak mahal dengan harga senarai $ 180, tetapi Amazon memilikinya dengan harga $ 130, dan kadang-kadang harganya turun hampir dengan $ 100. Mereka boleh didapati dalam warna hitam, camo dan kelabu.


Rujukan: https://www.cnet.com/news/best-over-ear-headphones-for-2020-sony-bose/