Pendakwah Islam terkemuka, Ismail Kamus meninggal dunia

Seorang pendakwah Islam terkemuka dan pengasas Persatuan Perubatan Islam DarusSalam Malaysia, Datuk Ismail Kamus, meninggal dunia di kediamannya di Ampang di sini kira-kira jam 12.30 pagi hari ini.

Berita sedih itu disahkan melalui Facebook rasminya.

“Malangnya, ini untuk memberitahu bahawa Tuan Guru Datuk Ismail Kamus meninggal dunia beberapa saat yang lalu. Al-Fatihah, “menurut catatan Facebook.

Sementara itu, pengguna internet mula mengucapkan takziah dan berkongsi berita sedih mengenai pemergian pendakwah di Facebook Pusat Rawatan Islam Darussalam Malaysia.

Ismail, 72, sebelumnya dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU) Hospital Kuala Lumpur kerana serangan jantung dan strok ringan, serta jangkitan paru-paru.

Beliau adalah Anggota Dewan Undangan Negeri Gombak Setia selama satu penggal, dari 1999 hingga 2004, dan bekas ahli Jawatankuasa Pusat PAS.

Sementara itu, Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, menerusi catatan di Facebooknya, juga mengucapkan takziah kepada keluarga dan pelajar si mati.

“Perasaan sedih memenuhi udara tengah malam pada bulan Ramadan al-Mubarak ini dengan berita mengenai pemergian Ustaz Datuk Ismail Kamus. Semoga Allah memberkati jiwanya, menerima sedekah dan perbuatannya, mengampuni semua dosanya dan menempatkannya di antara orang-orang yang beriman, “katanya.

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali, melalui akaun Twitternya, juga meluahkan rasa sedih dengan pemergian Ismail dan berdoa agar pendakwah itu diberikan husnul khatimah dan mendapat ganjaran dari Allah SWT.

Difahamkan, jenazah Ismail akan dibawa ke Masjid As-Sobirin, Lembah Keramat, di sini untuk solat jenazah dan kemudian dikebumikan di tanah perkuburan As-Sobirin. – Bernama