Sukan

Malaysia mengalahkan Timor Leste 7-1 dalam Kelayakan Piala Dunia 2022

KUALA LUMPUR: Harimau Malaya sememangnya meriah pada bulan Syawal.

Malaysia dengan langkah kanan memulakan perlawanan kelayakan Piala Dunia 2022 apabila mereka meraih gol dengan membelasah Timor Leste 7-1 dalam perlawanan pertama di Stadium Nasional Bukit Jalil pada Jumaat (7 Jun).

Pada babak pertama, mereka menjaringkan empat gol menerusi La'Vere Corbin Ong (11th), Shahrel Fikri Md Fauzi (21), Norshahrul Idlan Talaha (42) dan Safawi Rasid (45th).

Matlamat Corbin adalah istimewa kerana ia adalah matlamat utama untuk Malaysia. Bekalan kiri Johor Darul Ta'zim mendapat manfaat dari salib yang mewah dari Safawi, ketika dia mengetuk bola melewati penjaga gawang Timor Leste, Fernandes Aderito.

Matthew Davies dan Mohamadou Sumareh melakukan rusuhan di sayap kanan dan kerja keras mereka dibeli apabila Davies dari kanan diselesaikan oleh Shahrel, yang datang pada minit ke-12 untuk menggantikan Syafiq Ahmad, yang terpaksa mengalami kecederaan.

Matlamat ketiga adalah kebiasaan bermain antara Safawi dan Norshahrul ketika pemecatan pemain sayap JDT itu diselesaikan oleh penyerang veteran.

Sumareh, yang digantung selama perlawanan persahabatan menentang Nepal pada 2 Jun, menunjukkan mengapa dia penting untuk menyerang Malaysia ketika ia memilih Safawi dengan layoff manis dan Safawi yang berusia 21 tahun itu diwajibkan memukul tembakan Fernandes.


Ia mungkin 6-0 pada babak pertama jika Malaysia mendahului. Shahrel, atau dikenali sebagai Eky, bersalah kerana kehilangan dua peluang terbuka pada minit ke-19 dan ke-30 sementara penalti Safawi pada minit ke-16 diselamatkan oleh Fernandes.

Pada babak kedua, Malaysia terperangkap apabila pemain Timor Leste, Joao Pedro melepaskan tembakan dari sentreban Shahrul Saad dan Adam Nor Azlin untuk melepaskan tembakan melepasi Farizal Marlias pada minit ke-51.

Matlamat itu membangkitkan Malaysia apabila mereka mendapat kelima pada minit ke-58 ketika Sumareh melaju ke dua pemain Timor Leste dan melepaskan lemparan sampingan yang sempurna untuk Safawi, yang diwajibkan memukul satu tembakan mulia yang melepaskan bar ke gawang.

Faiz Nasir, yang dibawa pada minit ke-75 untuk Norshahrul Idlan Talaha, membuat impak segera apabila dia memulakan permainan dari pertengahan dengan Davies dan menamatkannya dengan voli berdebar pada minit ke-77 untuk memberi Malaysia 6-1.

Akhyar Rashid menyempurnakan prestasi sempurna ketika dia memanfaatkan pelepasan longgar dan meletakkan bola melewati Fernandes, yang tidak dapat berbuat banyak untuk menghentikan semua tujuh gol.

Kemenangan 7-1 itu tentunya merupakan kemenangan yang selesa untuk perlawanan timbal balik, yang juga akan dimainkan di Stadium Nasional pada 11 Jun.
Advertisements

Categories: Sukan

Tagged as: ,

Leave a Reply