Komputer & Elektronik

Facebook Membuka Ruang Anda Ke Avatar VR

Photo by Pixabay on Pexels.com

Facebook berfungsi pada avatar realiti maya (VR) yang kelihatan dan bergerak seperti orang yang sebenar, dengan harapan menjadikan teknologi itu lebih menarik dan lebih mendalam. Syarikat itu membuat dan menghidupkan model-model anatomi yang betul dari rangka manusia dan melapis otot dan kulit, ia diumumkan pada persidangan pembangun F8 tahunannya Rabu.

Ia mengesan bagaimana manusia bergerak dalam masa nyata dan mereplikasi pergerakan mereka dalam VR. Syarikat itu juga merekonstruksi dan mensimulasikan pakaian sebenar seseorang memakai, menggunakan perisian berasaskan fizik untuk memikirkan bagaimana pakaian harus bergerak hampir ketika mereka melakukan sesuatu seperti tarian atau peregangan.

Avatar semasa dalam aplikasi VR agak terhad, walaupun mereka telah bertambah baik dalam beberapa tahun kebelakangan ini. Persona maya anda mungkin hanya terdiri daripada kepala dan (jika anda bernasib baik) tangan, kerana itu adalah dua bidang badan yang pergerakannya dapat dikesan dengan headset dan pengawal VR pengguna yang sedia ada.

Contohnya, di kepala Facebook Oculus Quest VR, walaupun anda melihat ke bawah dan melihat seluruh badan, anda hanya boleh mengawal kepala dan tangan. Pilihan penyesuaian, termasuk yang ditawarkan oleh Oculus dalam aplikasinya sendiri, lebih bersemangat untuk menjadikan peribadi animasi anda sebagai fantasi atau versi kartun diri anda.

Pengawas penyelidikan Oculus Ronald Mallet menunjukkan video pada hari Rabu tentang apa yang disebutnya prototaip awal generasi berikutnya avatar VR hyper-realistik. Di dalamnya, seorang lelaki dan seorang wanita bergerak di sekeliling bilik besar yang memakai alat dengar VR, sementara hampir sama, tiga dimensi, versi maya mereka – ke jeans dan t-shirt mereka – memainkan bola sepak di padang maya dengan bola sepak digital . Ketika mereka mengangkat tangan dan menendang kaki mereka dalam kehidupan sebenar, avatar VR mereka melakukan hal yang sama dengan apa yang muncul dalam video itu hanya sedikit ketinggalan.

Mallet menegaskan bahawa avatar penuh badan penuh ini masih jauh di masa depan. Satu cabaran (di kalangan ramai) adalah bahawa pada masa ini tidak ada cara bagi orang ramai untuk menghasilkan versi digital mereka sendiri dengan sensor luar-rak.

Facebook juga perlu menentukan cara terbaik untuk memastikan avatar ini selamat. Mallet berkata ini mungkin bermakna menggunakan pengiktirafan muka atau cap jari untuk menyambung avatar yang realistik kepada seseorang. “Kami masih bertahun-tahun dari teknologi ini dalam alat dengar pengguna,” kata Mallet.

Facebook berkata pada bulan Mac bahawa ia telah membuat kemajuan dalam mewujudkan wajah avatar tiga dimensi dan realistik yang dapat memadankan gerak dan ekspresi rakan sejawatan mereka dalam masa nyata; menambah seluruh tubuh akan menjadi langkah seterusnya yang logik. Demonstrasi video pada hari Rabu menunjukkan wajah animasi yang muncul hampir manusia.

Mengintip masa depan datang sehari selepas syarikat itu mengumumkan bahawa ia akan memulakan penghantaran dua alat dengar maya terbaru, Oculus Quest dan Rift S, pada 21 Mei. Quest adalah peranti tanpa wayar, sementara peranti Rift S mengetuk ke PC untuk pengalaman yang lebih berkuasa.

Categories: Komputer & Elektronik

Leave a Reply