Ilmu Pengetahuan & Komunikasi

6 Gaya Kepimpinan Dan Cara Menguasai Mereka !!!

people marching on stage

Photo by Brett Sayles on Pexels.com

 

Saya amat besar dalam kepimpinan . Ini topik yang saya telah aktif membaca dan mempelajari lebih lanjut mengenai setahun lalu.

Bahawa perjalanan pembelajaran membawa saya kepada sebuah esei oleh Daniel Goleman dari  10 Must Read Really on HBR yang  dipanggil “Kepimpinan Yang Dapat Hasil” 

Dalam kepungannya, Daniel Goleman menjelaskan bahawa kecerdasan emosi (EI) benar-benar merupakan bahan utama kepimpinan dan pemimpin yang berjaya mempunyai kecekapan EI berikut: kesadaran diri, pengawalan diri, motivasi, empati dan kemahiran sosial.

Tetapi apa yang menjadikan pemimpin terbaik adalah keupayaan mereka untuk mengamalkan gaya kepimpinan yang betul dan menggunakannya pada masa yang tepat dengan orang yang betul. 

Daniel Goleman mendefinisikan enam gaya kepimpinan yang saya ingin menunjukkan kepada anda di bawah dengan lebih terperinci dan saya telah diringkaskan di infographic pada akhir jawatan. 

 

Gaya Enam Kepimpinan

army black and white car convertible

Photo by DoDo PHANTHAMALY on Pexels.com


Pemimpin-Pemimpin Bergaya

Pemimpin-pemimpin pemaksa menuntut pematuhan segera. Ini adalah pendekatan “Lakukan apa yang saya katakan”. Ia berkesan dalam situasi pemulihan atau bencana tetapi ia menghalang kelenturan organisasi dan meredakan motivasi dan rasa tanggungjawab pekerja dan menghentikan aliran idea.


Pemimpin berwibawa

Para pemimpin berwibawa menggerakkan orang ke arah penglihatan. Inilah pendekatan “Datang dengan saya”. Ini mengenai menyatakan matlamat dan visi keseluruhan tetapi memberikan pekerja kebebasan memilih cara untuk sampai ke sana dan mencapai matlamat. 

Gaya ini tidak berkesan apabila pakar lebih berpengalaman daripada pemimpin. Kepimpinan berwibawa berfungsi dengan baik apabila perniagaan mengalir dan memaksimumkan komitmen apabila pekerja tahu dan memahami apa yang perlu dilakukan dan mengapa.


Pemimpin Gabungan

Pemimpin-pemimpin gabungan mewujudkan ikatan emosi dan keharmonian. Inilah pendekatan “Penduduk”. Gaya ini adalah tentang pembinaan harmoni pasukan atau peningkatan semangat dan motivasi, semuanya berputar di sekeliling manusia sebagai individu dan emosi mereka terhadap tugas dan matlamat. 

Gaya ini mempunyai tumpuan eksklusif pada pujian dan kurang memberikan nasihat dan maklum balas yang membina dan begitu apabila ini berlaku terlalu banyak, prestasi yang lemah mungkin tidak diketepikan dan kekurangan arah yang jelas untuk menangani cabaran mungkin tidak disediakan. 

Di laman web yang positif, gaya ini membawa kepada kesetiaan dan kepercayaan sengit dan aliran berkongsi idea, inspirasi dan fleksibiliti yang besar.


Pemimpin Demokrat

Para pemimpin demokratik membina konsensus melalui penyertaan. Ini adalah pendekatan “Apa pendapat anda?”. 

Ini mengenai memberi pekerja suara dalam keputusan dengan mencari pendapat mereka dan mendengar pendapat mereka dan membina kepercayaan, penghormatan dan komitmen serta meningkatkan semangat. 

Gaya ini dapat membina kelenturan organisasi dan membantu menjana gagasan segar tetapi realistik. Tetapi kadang-kadang ia boleh mengakibatkan pertemuan yang tidak berkesudahan dan pekerja yang keliru yang merasa tidak pimpinan sebagai keputusan tidak diambil dengan cekap dan cukup awal.


Pacesetting Leaders

Pemimpin pasejaran mengharapkan kecemerlangan dan hala tuju diri. Ini adalah pendekatan “Lakukan seperti yang saya buat sekarang!” 

Pemimpin menetapkan piawaian prestasi tinggi dan mencontohi dirinya sendiri; ada obsesi dengan melakukan perkara yang lebih baik dan lebih cepat, dengan cepat menilai prestasi buruk dan menuntut lebih banyak dan menjadi mikromanager. 

Gaya ini berfungsi dengan baik dengan pekerja yang bermotivasi diri dan sangat berwibawa dan tidak memerlukan banyak bimbingan tentang bagaimana perkara perlu dilakukan untuk mendapatkannya tepat pada masanya atau lebih awal daripada jadual. 

Tetapi pekerja lain berasa terkejut dengan tuntutan untuk kecemerlangan dan kejatuhan semangat, tanggungjawab dan komitmen.


Pemimpin Jurulatih

Pemimpin jurulatih membina orang untuk masa depan. Inilah pendekatan “Cuba ini”. Tumpuan terletak pada perkembangan peribadi daripada tugas segera yang berkaitan dengan pekerjaan dan pemimpin bertindak lebih seperti seorang kaunselor daripada bos yang membantu pekerja mengenal pasti kekuatan dan kelemahan mereka yang unik dan mengikatnya dengan aspirasi peribadi dan kerjaya mereka dengan objektif dan pembangunan jangka panjang rancangan. 

Gaya ini berfungsi dengan baik apabila pekerja sudah mengetahui kelemahan mereka dan ingin memperbaiki tetapi tidak apabila mereka tahan untuk berubah kerana mungkin mengakibatkan kegagalan jangka pendek sambil menunggu pembelajaran jangka panjang dan hasil.


Kenapa Lebih Daripada Satu Gaya

Pemimpin terbaik tidak hanya mengetahui dan mengikuti satu gaya kepimpinan. Mereka mahir di beberapa dan tahu bila menggunakan setiap situasi tertentu dan boleh beralih berdasarkan keadaan.

Lebih banyak gaya pemimpin yang telah menguasai, lebih baik pemimpin akan dapat mewujudkan iklim organisasi yang muktamad dan mengoptimumkan prestasi dan keputusan perniagaan. 

Ternyata, Goleman telah menemui dalam penyelidikan bahawa iklim organisasi menyumbang hampir satu pertiga hasil perniagaan. Itu terlalu banyak kesan kepada pemimpin untuk mengabaikannya. 

Walau bagaimanapun, hanya empat daripada gaya ini mempunyai kesan positif terhadap iklim dengan kepimpinan berwibawa yang mempunyai kesan positif yang paling kuat, diikuti oleh gaya kepimpinan afiliasi, demokratik dan bimbingan.

Advertisements

Leave a Reply