Kesihatan

4 Cara Pemimpin Dapat Meningkatkan Kesihatan Mental Di Tempat Kerja

black and white man young lonely

 

Penyakit mental adalah musuh yang degil.Ia mempengaruhi bagaimana kita berfikir, merasa, dan bertindak. Peguambela mesti menghilangkan persepsi bahawa kemurungan dan keadaan yang berkaitan adalah kebimbangan peribadi yang dimiliki oleh bayang-bayang. 

Pemimpin perniagaan yang progresif memahami bahawa kesihatan mental adalah kebimbangan bersama dan mempromosikan kesihatan mental dan keseluruhan kesihatan organisasi adalah perjuangan yang sama.

Hari Kesihatan Mental Sedunia yang bertujuan untuk membina kesedaran dan mendorong pendidikan dan advokasi. Sejak tahun pertama yang diperhatikan pada tahun 1992, kami telah membuat kemajuan yang sederhana dalam meningkatkan kesedaran dan mengurangkan stigma mengenai masalah kesihatan mental.

Satu laporan dari Kesihatan Mental di tempat kerja yang diadakan awal tahun ini mengesahkan sejauh mana kita perlu pergi.

  • Penyakit mental adalah penyebab utama ketidakupayaan untuk golongan dewasa AS berusia 15 hingga 44 tahun.
  • Lebih banyak hari hilang kerana ketidakhadiran akibat kesihatan mental berbanding dengan penyakit atau kecederaan lain.
  • Satu daripada lima orang dewasa AS mengalami penyakit mental dalam satu tahun, dan hanya 43% menerima rawatan ( Deloitte ).
  • Penyakit mental menyebabkan ekonomi global $ 1 trilion kehilangan produktiviti, dengan lebih 300 juta orang yang mengalami kemurungan ( Pertubuhan Kesihatan Sedunia ).

Ia adalah demi kepentingan semua orang untuk terus memudaratkan penyakit mental dan menyambung pekerja yang terjejas dengan penjagaan komprehensif yang mereka perlukan. Kepimpinan dan Sumber Manusia mestilah memastikan bahawa pekerja tahu cara mengakses sokongan dan penjagaan itu walaupun mereka tidak ingin mendedahkan masalah dengan pengurus mereka.

build builder construction equipment

Di luar langkah-langkah asas ini, pemimpin perniagaan perlu mengingati empat strategi berikut untuk mempromosikan kesihatan mental dan membina keseluruhan kesihatan organisasi.

 


Otonomi

Tema umum yang didengar dari orang-orang yang bertarung dengan masalah kesihatan mental di tempat kerja adalah perasaan tidak berkuasa. Apabila kita mempunyai ahli psikologi yang menyebut “lokus kawalan dalaman”, kita rasa bertanggungjawab terhadap nasib kita. Apabila sebaliknya lokus kawalan adalah luaran, kita fikir kehidupan sedang berlaku kepada kita, dan kita adalah orang yang pasif.

Membina rasa autonomi di kalangan pekerja harus menjadi matlamat utama bagi semua pemimpin perniagaan. Pekerja berasa autonomi apabila mereka diberi peranan yang bermakna dalam membuat keputusan, apabila input mereka diambil dengan serius, dan apabila mereka mempunyai latitud untuk menjalankan kreativiti dan penghakiman bebas. Pekerja yang diberi kuasa lebih terlibat, produktif, dan setia.

Kepimpinan otentik mengaktifkan budaya autonomi. Pemimpin sedemikian mendengar, terlibat dan mempercayai pekerja mereka. Mereka tidak memimpin mereka. Sebaliknya, pemimpin menyediakan parameter, alat, dan sumber untuk projek atau tugas di tangan dan membolehkan para pekerja kebebasan memilih untuk memberi mereka kuasa untuk menentukan cara mencapai matlamat. 

Dalam budaya yang secara aktif menggalakkan rasa otonomi, pekerja kurang cenderung untuk menjadi mangsa perasaan tidak berdaya yang menjadi kemurungan dan kecemasan.

 


Fleksibiliti

Imbangan keseimbangan kerja adalah konsep yang berlebihan. Sebagai alternatif, kebanyakan kita sedang mencari integrasi kerja-hidup. Kerja dan kehidupan tidak bersaing dengan satu sama lain. Mereka adalah sebahagian daripada keseluruhan yang bersepadu. 

Idealnya, kita mesti merangkumi tahap semangat, penglibatan dan tenaga yang sama di semua bidang kehidupan kita. Salah satu cara untuk majikan menyokong pekerja mereka ialah menawarkan dasar kerja yang fleksibel supaya mereka dapat menguruskan semua aspek kehidupan mereka dengan tekanan yang kurang.

Majikan yang memahami kebenaran ini akan mempunyai kelebihan dalam menarik dan mengekalkan bakat terbaik. Mereka juga akan mempunyai pekerja yang lebih sihat yang merasakan kebebasan untuk memenuhi keperluan peribadi dan profesional tanpa menjejaskan satu sama lain.

Fleksibiliti di tempat kerja moden mengambil banyak bentuk. Bagi sesetengah orang, adalah kebebasan untuk bekerja jam fleksibel. Bagi yang lain, ia adalah keupayaan untuk bekerja dari jauh untuk sebahagian daripada minggu ini. Intinya adalah bahawa pemimpin memahami bahawa tidak penting ketika dan di mana kerja itu selesai. Pekerja yang diberikan kebebasan untuk melaksanakan atas syarat mereka akan membayar dividen yang tinggi ke atas pelaburan itu.

 


Kepercayaan

Selepas kajian dua tahun mengenai prestasi pasukan, Google mendapati bahawa “keselamatan psikologi” adalah faktor paling penting dalam pembentukan pasukan yang berkesan dan kohesif. Kajian ini mendefinisikan keselamatan ini sebagai kualiti yang membolehkan ahli pasukan untuk “berasa selamat untuk mengambil risiko dan terdedah di depan satu sama lain.”

Kerentanan mungkin tidak langsung menjadi strategi syarikat Fortune 500. Walau bagaimanapun, pengambilan risiko adalah penting untuk inovasi di dunia hari ini dan memerlukan kelemahan. 

 

man wearing black and white formal suit jackets

 

Menariknya, laporan sidang kemuncak yang disebut tadi mendapati bahawa penyakit mental mengambil tol yang sangat tinggi pada pekerja pengetahuan yang ketajaman mental dan kreativiti adalah keperluan pekerjaan yang penting. Perkongsian dan kolaborasi pada idea boleh menjadi perniagaan yang berisiko. Hanya pasukan yang menanam kepercayaan asli di kalangan mereka akan mendapat manfaat daripada aliran bebas idea-idea inovatif.

Dalam pasukan dengan asas kepercayaan yang mantap, individu akan berasa selamat dan selesa maju ke hadapan dengan perjuangan peribadi yang mungkin memberi kesan kepada kerja mereka. Melabur dalam kepercayaan membayar prestasi yang lebih baik dan meningkatkan kesihatan mental.

 


Ketahanan

Ketahanan bangunan adalah pusat praktik kesihatan korporat saya. Ketahanan adalah keupayaan untuk tidak hanya bertahan di tengah-tengah cabaran kehidupan dan pekerjaan yang kita lakukan tetapi untuk muncul dari cabaran-cabaran itu lebih kuat. Seperti dana hujan, ia adalah sumber yang kita ketuk pada masa-masa yang buruk tetapi mesti melabur apabila langit sudah jelas.

Ketahanan berkembang dalam organisasi yang melabur dalam kesejahteraan pekerja mereka. Program kesihatan menyeluruh dan holistik bermula dengan penilaian kesihatan korporat. Membongkar keperluan, keinginan, dan matlamat pekerja dan organisasi anda adalah penting dalam menyusun strategi kesihatan pekerja yang berkesan. 

Bengkel pengurusan tekanan dan kesedaran, latihan daya tahan, dan bimbingan adalah persembahan penting untuk pekerja anda. Menghadapi hubungan fikiran-badan juga penting, sebagai kemurungan dan kecemasan sering kali mencari rumah di dalam badan. Sebaliknya, badan yang sihat lebih berdaya tahan dalam menghadapi tekanan yang tidak dijangka.

Pemimpin sesebuah organisasi sedar melihat pelaburan dalam kesihatan emosi dan organisasi sebagai lebih daripada satu langkah pencegahan.Modal psikologi sesebuah organisasi adalah sumber yang tidak ternilai. Ia membayar untuk melindunginya dalam bentuk kesihatan mental yang lebih baik, penglibatan pekerja, dan produktiviti.

Kesihatan mental kita membentuk bagaimana kita membuat pilihan dan bagaimana kita berkaitan dengan orang-orang di sekeliling kita, terutama di bawah tekanan. Organisasi yang berdaya tahan membolehkan para pekerja anda berkembang maju di tengah-tengah masa yang mencabar dan tidak menentu.

 

Anda ada komen ?

 

 

Sumber: Forbes

Advertisements

Categories: Kesihatan, Pekerjaan

Leave a Reply