Ilmu Pengetahuan & Komunikasi

Tiga Perkara Wajib untuk Menyampaikan Ucapan Yang Menakjubkan

man beside flat screen television with photos background

Untuk artikel ini, saya mengambil berlepas dari sudut perkhidmatan pelanggan biasa saya. Hampir semua ucapan saya memberi tumpuan kepada perkhidmatan pelanggan dan pengalaman pelanggan. Kecuali yang baru saya habiskan. 

Saya mempunyai keseronokan dan kehormatan untuk menjadi salah seorang penceramah di Program Inisiatif Pemuda Tempat Kerja di Lagos, Nigeria. Penonton terdiri daripada 2,000 orang muda, berusia 18-30 tahun. Mesej saya adalah tentang bagaimana untuk menjadi luar biasa, dalam perniagaan dan dalam kehidupan.

Apa yang saya kongsi dari pentas itu tidaklah sama pentingnya dengan reaksi dan maklum balas daripada penonton selepas ucapannya. Beberapa orang mendekati saya dengan komen dan penghargaan, tetapi apa yang mengejutkan saya ialah bilangan orang yang bertanya tentang bagaimana mereka boleh menjadi penceramah yang lebih baik. 

Apakah petua yang saya ada untuk bercakap di hadapan kumpulan besar? Apa yang diperlukan untuk menyampaikan persembahan yang berjaya?

Nah, jawapan kepada soalan-soalan ini boleh mengambil masa beberapa jam atau hari untuk dijawab. Terdapat bengkel selama seminggu untuk menyampaikan persembahan yang berjaya. Walau bagaimanapun, saya fikir apa jawapan yang saya dapat berikan kepada mereka itu, sementara ringkas, akan memberikan pengetahuan yang paling penting tentang menjadi pembicara yang lebih baik. 

Ini bukan mengenai kemahiran persembahan. Ini bukan tentang persembahan. Semua yang sangat penting, tetapi tanpa tiga idea berikut, anda akan berisiko kejayaan ucapan anda.


Ketahui khalayak anda:

Semasa minggu saya di Nigeria, saya menyampaikan kepada beberapa penonton yang berbeza. Penonton ini berbeza daripada yang lain. Yang lain adalah kumpulan korporat: eksekutif, pemimpin dan pengurus perkhidmatan pelanggan dari pelbagai perniagaan. Ini adalah penonton di mana ramai orang belum membuatnya ke dunia kerja. Sekiranya saya keluar dengan persembahan perkhidmatan pelanggan biasa, saya akan gagal. Penyediaan itu penting. 

Saya meminta pelanggan untuk menerangkan, secara terperinci, penonton. Saya menghabiskan masa bercakap dengan ahli-ahli penonton kerana mereka sedang menunggu program bermula. Sebahagian daripada apa yang saya pelajari menjadikannya dalam ucapan. Semua apa yang saya pelajari membantu saya memahami penonton, walaupun sekadar sedikit lagi, dan memberi saya wawasan yang dibuat untuk persembahan yang lebih baik. Ia mudah.

 


Ketahui kandungan anda: 

Bersedia. Belajar dan ketahui maklumat yang anda perkatakan dalam ucapan anda. Latihan bagus. Ia membantu anda merancang apa yang akan dibincangkan. Ia membantu anda membuat aliran dan memberi anda keselesaan dan keyakinan. Sekiranya anda tidak mengetahui kandungan anda, anda akan berasa seperti sesuatu yang hilang. Bahawa “kekosongan,” kerana kekurangan istilah yang lebih baik, akan menghalang anda daripada menyampaikan ucapan yang anda mampu. 

Ini mungkin menyebabkan anda mengalami ketakutan peringkat, bukan kerana anda takut penonton, tetapi kerana anda tidak bersedia apabila anda meletakkan diri anda di hadapan mereka. Ketenangan di hadapan penonton akan menjadi pucat berbanding dengan ketakutan yang akan anda miliki jika anda tidak tahu apa yang akan dikatakan seterusnya – kerana anda tidak bersedia.

 


Tahu diri anda: 

Ini adalah konsep yang menarik dan mungkin tidak bermakna apa yang anda fikirkan. Pendek kata, jaga diri sendiri. Mengetahui diri anda adalah tentang mengetahui kesihatan dan keupayaan anda. Saya tidak dapat tidur pada pukul 2 pagi dan bangun empat jam kemudian pada jam 6 pagi untuk menyampaikan ucapan di 8. Saya akan habis, dan walaupun penonton saya tidak perasan, saya akan. Saya akan letih. Ia akan menjadi lebih sukar untuk menumpukan perhatian. 

Kenali diri sendiri. Ketahui had anda. Saya mempunyai matlamat apabila saya mempunyai pertunangan bercakap keesokan harinya – “Di tempat tidur dengan 10.” Tidak kira betapa menyeronokkan saya mempunyai malam sebelum ucapan. Tidak kira jika pelanggan membawa saya keluar untuk makan malam mewah. Ia berada di tempat tidur oleh 10. Anda tidak akan menjadi yang terbaik jika anda tidak melakukan apa yang anda tahu adalah yang terbaik untuk diri anda sendiri.

 

Kesimpulan

Seperti yang dinyatakan, ini bukan tentang kemahiran dan teknik bercakap. Terdapat banyak jurulatih pertuturan yang anda boleh belajar dari dan kursus yang boleh anda ambil. Dengan cara ini, walaupun setelah melakukan ini selama 35 tahun, saya mempunyai seorang jurucakap pidato, Patricia Fripp , yang menganalisis persembahan saya. 

Dia menghadiri orang dan menonton video. Walaupun selepas semua ini, dia menawarkan dan idea untuk menjadikan saya penceramah yang lebih baik. Tetapi, apa sahaja yang dia ajarkan kepada saya akan hilang jika saya tidak tahu penonton saya, tahu kandungan saya dan tahu (dan menjaga) diri fizikal saya.

 

Apa komen anda ?

 

Sumber : Shep Hyken, Forbes

Advertisements

Leave a Reply