Ilmu Pengetahuan & Komunikasi

Apakah Perbezaan Antara Pengurusan Dan Kepimpinan?

Artikel itu membuat saya melakukannya.

Saya tidak merancang untuk menulis artikel ini. Saya tidak mahu menulis satu lagi perkara tentang definisi, nilai dan kepelbagaian pengurusan dan kepimpinan. Saya fikir kita telah diluluskan ini (oleh “kita” saya merujuk kepada kumpulan kolektif eksekutif, pengurus, perunding dan pemimpin di sini). 

Tetapi setelah membaca lagi artikel lain pagi ini yang terus menggalakkan para pengurus dan pengarah untuk “menguruskan dengan lebih baik” rakyat mereka, saya menyedari bahawa kita tidak. Ini adalah artikel yang diterbitkan oleh institusi terkemuka yang menasihati pengurus untuk menguruskan orang lain. Mereka mendapat begitu salah.

Jika anda kini atau pernah menjadi salah seorang rakan, pelanggan, pelajar atau mana-mana bengkel kepimpinan saya, anda pasti sudah mendengarnya. Saya minta kamu menanggung saya. Salah satu artikel yang saya baca pagi ini membuat saya melakukannya.

 

man holding white teacup in front of gray laptop

 

Pemikiran yang menyebabkan saya merosot di dalam.

Saya mengecewakan di dalam kerana saya lebih banyak membaca, semakin saya menyedari bahawa ini bukan hanya semantik dan perbezaan pada pilihan perkataan. Tidak. Ia adalah satu pemikiran yang jelas yang benar-benar mendorong teori bahawa kita – orang – sebenarnya boleh menguruskan orang lain dan melakukannya dengan berkesan.

Pemikiran ini menjadi masalah bagi saya kerana kebanyakan orang tidak dapat menguruskan diri sendiri, hidup mereka sendiri, keluarga mereka, dan sebagainya. Bagaimana mungkin seseorang dapat mengurus orang lain atau sekumpulan orang? 

Tambah kepada ini bahawa pekerja hari ini dijangka (sekurang-kurangnya dalam teori) benar-benar membuat sumbangan besar kepada organisasi mereka dan membuat penyelia mereka kelihatan baik. Semakin saya baca, semakin saya menyedari sejauh mana kita masih perlu membezakan dua kecekapan utama ini.

 

Kepimpinan dan pengurusan adalah perlu, tetapi mereka berbeza.

Kepimpinan dan pengurusan adalah kedua-dua kecekapan yang diperlukan untuk menambah nilai institusi. Tidak ada yang lebih baik atau lebih rendah daripada yang lain; mereka hanya berbeza. Kami menguruskan perkara seperti program, belanjawan, kontrak, projek dan proses, tetapi kita harus memimpin orang. 

Idea ‘menguruskan’ orang hanya terdengar merendahkan pada abad ke-21. Ramai di antara kita memakai kedua-dua topi, tetapi kita perlu memahami perbezaan itu supaya kita dapat flex dalam dan antara kedua-dua peranan.

Adakah bos atau penyelia anda pernah berkata apa-apa kepada anda – Saya pengurus anda; Saya menguruskan anda; atau saya mengurus sepuluh orang? Apa yang membuat anda berfikir? Bagaimana ini membuatkan anda rasa?

Di sekolah perniagaan dan sekolah siswazah, saya belajar bahawa pengurusan adalah perbuatan atau keahlian mengarah, mengawal, mengendalikan, membuat keputusan, mengawasi, dan sebagainya. Bahkan salah satu daripada kata-kata ini tidak sesuai dengan apa yang saya mahu orang lain lakukan kepada saya atau saya. Bagaimana dengan awak? 

Saya juga belajar bahawa kepimpinan adalah tentang mempengaruhi, membangun, melatih, membimbing, mentor atau mengawasi orang. Oleh itu, kita perlu memimpin orang dan menguruskan semua perkara lain. Perbezaannya adalah nyata dan ia penting.

Jika ‘pakar’ dalam bidang terus mendapat salah ini, bagaimanakah kita boleh mengharapkan pengurus dan eksekutif peringkat pertengahan untuk mendapatkan hak ini? Kekurangan pemahaman yang berterusan dengan konsep ini memaksa orang kembali ke kerjaya mereka, dan ia memberi kesan negatif terhadap kejayaan organisasi.

Ada orang yang merupakan pemimpin yang hebat tetapi pengurus yang mengerikan, dan ada orang yang pengurus besar dan pemimpin yang mengerikan. Bagaimana ini boleh terjadi? 

Kerana kedua-dua kecekapan ini memerlukan kemahiran yang berbeza. Sering kali mengupah pengurus mahu mengupah seseorang untuk memimpin tetapi mereka memfokuskan keseluruhan analisis pekerjaan dan temubual mengenai pengurusan dan sebaliknya.

closeup photo of person s fist bump

 

Sekiranya anda ingin mengupah seorang pengurus, tentukan kecekapan untuk peranan tersebut berdasarkan kepada pengurusan apa saja. Sekiranya anda ingin mengupah seorang pemimpin, tentukan kecekapan untuk peranan tersebut berdasarkan kepimpinan yang ada. 

Jika anda ingin mengupah seseorang yang akan berkompeten dalam kedua-duanya, pastikan untuk menggariskan apa yang kelihatannya kemudian buat penerangan posisi yang sesuai dan tanyakan soalan yang betul semasa temu duga.

 

Pengurusan biasanya digambarkan melalui tajuk seseorang, tetapi kepimpinan tidak.

Seseorang boleh memegang gelaran pengurus dan tidak pernah mempunyai kakitangan atau pekerja di bawah arahannya kerana dia (saya harus mengatakannya lagi) ‘menguruskan’ program, belanjawan, projek atau perusahaan yang dia sebenarnya mempunyai kawalan dan keperluan mengarahkan, mengendalikan dan mengawasi dengan berkesan.

Pengurusan berlaku dengan satu atau lebih pembuat keputusan untuk unit / jabatan / bahagian / organisasi tertentu di mana terdapat ‘perkara’ untuk diurus, dikawal, ditangani, diarahkan atau diawasi. 

Unit / jabatan / bahagian / organisasi mempunyai belanjawan, program, perkhidmatan, kontrak atau proses (sesuatu) untuk diuruskan. Bagaimanapun, orang dalam bahagian masing-masing perlu (dan saya menegaskan bahawa mereka lebih suka menjadi).

Untuk menjadi seorang pemimpin, seseorang memerlukan orang lain yang dapat mempengaruhi atau mempengaruhinya (sesetengah orang memanggil pengikut ini). Ia bukan satu keperluan bahawa orang-orang ini berada di bawah kawalan langsungnya dalam garis pengawasan biasa, tetapi mereka mesti berada dalam lingkaran pengaruhnya. 

Pemimpin boleh – dan lakukan – memimpin, menyeberang dan naik. Kami memimpin (pengaruh) bawahan, rakan sekerja, ahli pasukan dan juga atasan kita. Inilah sebabnya mengapa kita memahami bahawa kepimpinan boleh dan tidak berlaku di setiap peringkat dalam organisasi .

Kepimpinan adalah tentang membantu orang biasa mendapatkan hasil yang luar biasa. Ia adalah mengenai pemikiran kritikal, menyelesaikan masalah dan meningkatkan kemahiran proses kepada orang lain dan memberi mereka peluang untuk menggunakan kemahiran ini dan mempunyai input mengenai keputusan. Pemimpin dicaj untuk bertanya soalan yang memaksa orang lain (pada setiap peringkat) untuk mempertimbangkan pilihan, sebenarnya berfikir dan kemudian memberikan cadangan kepada orang lain.

Kepimpinan bukan mengenai tajuk. Ia bukan mengenai kekananan. Ia bukan mengenai status, dan ia bukan mengenai pengurusan. Kepimpinan adalah tentang kuasa dan keupayaan untuk mengetahui kapan dan bagaimana untuk menggunakannya untuk mempengaruhi orang di sekeliling anda untuk melakukan dan menjadi lebih! Kepimpinan Transformasi adalah tentang menggunakan tindakan anda untuk meningkatkan orang lain dan meletakkan mereka pada jalan mereka untuk kebesaran.

Anda boleh menjadi pemimpin dan tidak pernah secara rasmi mengawasi pekerja,dan anda boleh menjadi pengurus dan tidak pernah mempunyai kuasa rasmi terhadap kakitangan atau pasukan. Walau bagaimanapun, penting untuk diperhatikan bahawa gelaran kedudukan seseorang itu bukan merupakan gambaran sama ada dia mampu melakukan (mengetuai atau menguruskan) dengan baik.

 

Kesimpulan: Menguruskan perkara dan orang yang memimpin.

Mengurus perkara-perkara, walaupun menguruskan diri sendiri, tetapi apabila datang kepada orang lain, kami lebih suka kata-kata seperti memimpin, mengawasi, jurulatih, panduan, mentor, dan sebagainya. Ia menjaga perspektif dari cuba mengendalikan, mengawasi, individu. Itu tidak sesuai (kecuali dalam keadaan yang melampau – keselamatan, dll.).

man wearing grey notched lapel suit jacket holding white printer paper while standing

 

Saya mendidik para pelajar, memudahkan bengkel untuk profesional di semua peringkat dan menyediakan perundingan dan bimbingan eksekutif, dan satu perkara yang saya telah menolak untuk selama 20 tahun adalah tanggapan ini bahawa kita akan benar-benar dapat ‘menguruskan’ seseorang dengan berkesan. 

Individu mempunyai minda sendiri, dan mereka dapat membuat pilihan mereka sendiri. Kita boleh cuba mempengaruhi dan membentuk pilihan dan tingkah laku melalui kepimpinan, tetapi tidak sesuai untuk cuba mengarahkan dan mengawalnya – inilah yang seharusnya dilakukan pihak pengurusan dengan “perkara-perkara”.

Tinjauan keseluruhan tentang tenaga kerja ilmu pengetahuan yang semakin meningkat di mana orang diupah dan dibayar untuk berfikir secara strategik, menyelaraskan diri dengan misi organisasi dan kemudian menyampaikan hasil yang bermakna bagi pihak berkepentingan dalaman dan luaran yang didasarkan pada idea (dan semoga amalan) benar-benar mempunyai pemimpin membangunkan pemimpin-pemimpin lain dan menarik diri dari bakat di sekeliling mereka (di atas, di bawah dan di bawah kedudukan mereka sendiri).

Ingat apabila anda cuba ‘mengurus’ orang lain, anda sebenarnya mengehadkan atau membuang pilihan mereka – kuasa mereka. Dan apabila anda melakukan ini, anda akan kehilangan segala-galanya (semua pengalaman, pendidikan, latihan dan kecemerlangan yang anda upayakan untuk mereka di tempat pertama). Mengurus perkara yang anda perlukan untuk menguruskan, tetapi mengarahkan orang yang anda sepatutnya memimpin.

 

Apa komen anda ?

 

 

Sumber: Forbes

 

Advertisements

Leave a Reply