Ilmu Pengetahuan & Komunikasi

14 Langkah Menarik Untuk Mewujudkan Penjenamaan Sendiri Secara Atas Talian (Own Branding)

blog icon information internet

 

Pernahkah anda mencari laman web syarikat atau laman media sosial hanya untuk menyedari bahawa mereka tidak mempunyai? Sekiranya anda mempunyai, kemungkinan anda mendapat gambaran sama ada ia tidak sah atau cara di belakang masa.

Peraturan yang sama berlaku kepada dunia profesional. Apabila anda bertemu rakan kongsi perniagaan yang berpotensi atau memohon pekerjaan, orang lain akan mencari anda – dan apabila mereka melakukannya, anda mahu mereka mencari jenama peribadi anda yang disampaikan melalui kehadiran dalam talian yang digilap.

 

1. Mempunyai Domain Sendiri Dan Laman Web Anda

Cara yang hebat untuk membina jenama peribadi anda dalam talian adalah memiliki domain dan laman web anda sendiri. Ini meletakkan anda di kerusi pemandu kreatif dan memberikan anda leverage untuk berkomunikasi di luar sekatan laman media sosial yang datang dengan susunan susun atur dan karakter. Selain itu, menjalankan laman web anda sendiri menyoroti bahawa anda secara aktif mengambil pemilikan kerjaya anda. 

 

2. Sambungkan Dengan Penonton Anda Dalam Talian Dan Mati

Imej jenama melampaui skema warna dan persembahan mesej. Orang mesti dapat berhubung dengan anda dalam semua aspek dan yang datang dari konsistensi dalam pertunangan anda. Anda tidak boleh mengemukakan satu jenama dalam talian yang tidak sepadan dengan pandangan peribadi mereka terhadap anda. Oleh itu, tahap penglibatan anda di luar talian mesti menyokong kehadiran dalam talian anda untuk menghasilkan jenama yang mantap dan mampan.

 

3. Jadilah Konsisten di Sepanjang Platform

Walaupun setiap platform digital bervariasi pada demografi dan tujuan, kehadiran dalam talian gabungan anda sepatutnya menjadi koheren. Ini terpakai untuk pengalaman kerja anda (iaitu pengalaman dalam profil LinkedIn anda sepadan dengan resume anda), dan juga keperibadian anda. Memaparkan secara konsisten dan semestinya akan mewujudkan kepercayaan dan sokongan untuk kerja anda dan meningkatkan impak anda. 

 

4. Google Diri Dan Kursus-Betul Jika Diperlukan

Satu cara yang baik untuk membina jenama peribadi dalam talian adalah dengan menyemak apa yang sudah ada di sana. Google sendiri. Ketahui apa yang muncul. Adakah terdapat sebarang foto atau berita yang anda sambungkan?

google

 Ini adalah cara terbaik untuk mencipta garis dasar untuk apa yang anda buat di sana. Kemudian anda boleh mulakan dengan betul. Sentiasa berfikir sebelum anda menyiarkannya. Anda tidak pernah tahu siapa yang mencari anda.

 

5. Berhati-hati Mengenai Strategi Kandungan Anda

Ia tidak cukup untuk hanya menghantar barangan. Ia tidak mencukupi untuk menjadi lucu atau sejuk. Anda perlu tahu apa yang anda cari, yang anda cari dan apa yang anda mahu lakukan. Sebaik sahaja anda menjawab soalan-soalan itu, secara khusus, kemudian buat strategi yang lestari untuk anda. Lebih mungkin lebih baik, tetapi konsistensi benar-benar kunci. Jadi realistik. Walaupun anda hanya blog sekali sebulan, konsisten. 

 

6. Dapatkan Maklum Balas Dari Rakan Anda

Jalankan maklumat penjenamaan peribadi anda dengan rakan-rakan atau rakan sekerja yang dipercayai yang profilnya anda profesional dan sahih. Rakan-rakan boleh membantu anda mengubah apa-apa yang mungkin dianggap sebagai melampau (termasuk gambar yang tidak dimaksudkan untuk perekrut untuk melihat) atau membantu anda menambah mata kunci untuk meletakkan kedudukan anda lebih baik jika anda terlalu rendah hati pada mulanya. 

 

7. Menjadi Penjual Cerita yang Sahih

Bina jenama peribadi yang kuat dengan menceritakan kisah yang menghubungkan dengan kesakitan dan impian klien anda yang ideal. Kisah-kisah ini akan menjadi pemasaran yang halus kepada mereka dengan menunjukkan perjalanan yang bergema dengan prospek anda. Ini cerita yang membina kepercayaan dan membolehkan prospek untuk berhubung dengan apa yang diramalkan oleh jenama anda. Apabila anda menjadi pencerita yang baik, pemasaran menjadi kurang bijak dan lebih otentik. 

 

8. Fokus pada Orang Lain Jadi Mereka Akan Fokus Pada Anda

Beri, berikan, berikan sehingga sakit. Nasihat itu tidak dapat dipraktikkan, tetapi ia berfungsi dengan praktikal setiap kali. Sekiranya anda membina jenama anda membantu orang lain dalam beberapa aspek kehidupan yang dapat difokuskan, orang lain boleh memberi tumpuan kepada anda. Sebaik sahaja anda mempunyai tumpuan, berikan perhatian kepada mereka dan berikan bantuan, nasihat dan bimbingan. Sekiranya ia baik, orang akan kembali lagi.

 

9. Memahami Kenapa Dan Siapa Anda

Ramai jenama peribadi berasa palsu kerana mereka menggaru permukaan keaslian. Penjenamaan peribadi yang kuat adalah tentang menimbulkan tindak balas emosi. Fikirkan tentang hubungan anda dengan klien ideal anda, masalah apa yang anda ada untuk menyelesaikannya, dan biarkan jenama peribadi anda dilahirkan dari percakapan dengan penonton anda. 

 

10. Tahu Bidang Kepakaran Anda

Membina jenama memerlukan rancangan yang terperinci, konsisten dan komitmen untuk berinteraksi dalam talian dan melalui media sosial. Saya komited untuk melakukan interaksi harian pada jawatan orang lain yang kandungannya relevan dengan kepakaran saya. Ketahuilah lorong anda, tentukan “kredit jalan” anda dan yakinlah dalam kandungan anda. Jenama yang kuat dan media sosial yang terus berkembang akan menjadi hasil akhir. 

 

11. Dapatkan Kosongkan Nilai Anda

Penting untuk anda jelaskan mengenai nilai jenama anda. Nilai anda menjadi inti dari semua yang anda buat; mereka adalah sebahagian daripada identiti anda. Sekiranya anda tidak pasti tentang apa ini, satu latihan yang hebat adalah bertanya kepada diri anda sendiri: Apa yang saya perlu lakukan? Apakah sebahagian daripada saya yang tidak boleh didapati (iaitu piawaian anda)? Apakah lima kata yang saya mahu orang berfikir apabila mereka memikirkan jenama saya? 

 

12 . Hadir Dan Mengikut Acara Luar Talian

Dengan menghadiri dan mengetuai bengkel dalaman dan peluang rangkaian, tahap keyakinan, kepakaran dan kredibiliti anda berkembang secara dalam talian. Berkongsi imej, video dan pengalaman dari acara kehidupan sebenar akan membantu anda membina jenama dalam talian yang unik dan stabil. Tuan rumah bengkel di perpustakaan anda, menghadiri pertemuan, mendapatkan temu bual di TV tempatan, dan lain-lain – dan menonton diri anda naik di atas bunyi dalam talian! 

 

13. Kongsi Wawasan, Bukan Maklumat

Kebanyakan orang cuba menyumbang kepada pasukan atau organisasi mereka dengan memberikan maklumat yang boleh digunakan orang lain. 

man holding pen pointing note in front of man in black suit

Apa yang benar-benar menambah nilai, bagaimanapun, menyampaikan mengapa maklumat itu penting dan bagaimana orang lain boleh menggunakannya. Ambil langkah tambahan untuk mentafsirkan data untuk pihak berkepentingan anda, supaya mereka datang dengan “ah-ha” yang membantu mereka melakukan tugas mereka dengan lebih baik. #

 

14. Melabur dalam Hubungan Sebenar

Sering kali, terdapat sambungan antara kehadiran dalam talian individu dan siapa mereka dalam kehidupan “sebenar”. Melabur dalam hubungan sebenar di luar talian supaya apa sahaja jenama anda, ia hanya diperkuat dalam talian. Menjadi jenis orang dan jenis “jenama” yang benar-benar berminat dengan orang lain. 

 

Apa komen anda ?

 

 

 

Sumber: Forbes

Advertisements

Leave a Reply